Black Friday, overgewaaid uit de VS, is in relatief korte tijd ook een Nederlands uitverkoopfenomeen geworden. Driekwart van de Nederlanders zegt gebruik te zullen maken van Black Friday-kortingen.
Dat heeft Ruigrok NetPanel becijferd voor Thuiswinkel.org. Volgens de onderzoekers is 95 procent van de Nederlanders bekend met Black Friday, de uitverkoopdag na Thanksgiving Day. Niet minder dan 74 procent van de Nederlandse consumenten zegt gebruik te zullen maken van een kortingsactie, onder jongeren ligt dat percentage nog hoger (95 procent voor de groep van 14 tot en met 22 jaar). Dit jaar ligt Black Friday dicht tegen pakjesavond aan, wat de koopdrift allicht bevordert.
Veel (online) retailers strooien in de aanloop naar volgende week vrijdag al met korting om koopjesjagers tijdig voor zich te winnen en de drukte bij leveranciers, magazijnmedewerkers en pakketbezorgers te helpen spreiden. Bij Amazon is vandaag bijvoorbeeld de Black Friday-week begonnen:
Singles’ Day
Met een bekendheid van 95 procent onder Nederlandse consumenten is Black Friday hier veel meer ingeburgerd dan Singles’ Day, bekend bij 36 procent volgens een eerdere peiling van Ruigrok NetPanel. Dit Chinese uitverkoopfenomeen op (altijd) 11 november werd een paar jaar geleden door bol.com in ons land geïntroduceerd. De aanvoerder van de Twinkle100 rekte deze persoonlijke verwendag al uit tot bijna een Singles’ Week.
Aankopen spreiden
Over de vroege start van het holiday shopping season zei algemeen directeur Huub Vermeulen, tweeënhalve week geleden alweer, tegen Twinkle:
‘Webwinkels bieden een breed aanbod en de belofte van gemak in de stressvolle aanloop naar die op zichzelf leuke cadeau- en feestdagen; winkelen wanneer het jou uitkomt. Elk jaar zijn er ook klanten die in deze periode voor het eerst bestellen. Dan moet je zorgen dat je er staat, dat je je betrouwbaarheid bewijst. Het is goed dat brancheorganisatie Thuiswinkel.org samen met haar leden een campagne heeft opgetuigd om consumenten te wijzen op de piekdrukte en wat ze daar zelf in kunnen doen. Wij kiezen ervoor om klanten met acties te motiveren hun aankopen te spreiden. Boter bij de vis.’
Cyber Monday
Op de maandag na Black Friday, drie dagen voor sinterklaasavond, is het Cyber Monday. Volgens RuigRok NetPanel is 63 procent van de Nederlanders daarmee bekend. Veel webwinkeliers trekken de tussenliggende zaterdag en zondag erbij om er een uitverkoopweekend van te maken, zoals bijvoorbeeld Bax Music heeft aangekondigd:
Lees ook: de analyse van Cor Molenaar over het uitverkoopseizoen in Nederland: Zal Singles’ Day overleven? (8 november 2019)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Black Friday: heel Holland shopt
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.