Twinkle | Digital Commerce

Tv-reclames vergroten vertrouwen in webshops

2021-02-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:08

Nagenoeg een derde van de Nederlanders geeft aan meer vertrouwen te hebben in de daadwerkelijke bezorging door e-commercebedrijven als zij adverteren op televisie. Dat blijkt uit actueel onderzoek van Ruigrok NetPanel, waarvoor 1.102 respondenten zijn ondervraagd.

Waar 31 procent instemt met de stelling ‘wanneer een webshop reclame maakt op tv heb ik er meer vertrouwen in dat de producten die ik bestel ook daadwerkelijk bezorgd zullen worden’, ligt dat percentage bij radio iets lager: 27 procent. Voor online reclame (20 procent) en social media (16 procent) is dat nog minder het geval.

Inspireren tot online aankoop

Aan de respondenten die hebben aangegeven dat zij geïnspireerd raken door reclame om online aankopen te doen, is tevens gevraagd waaraan reclame moet voldoen om te inspireren tot een online aankoop. Het belangrijkste is volgens de ondervraagden dat de reclame een product moet bevatten dat relevant is voor de persoon zelf. Andere triggers zijn reclames die leuk zijn om naar te kijken, reclames moeten te begrijpen zijn en de situatie moet herkenbaar zijn. Dat reclames iets nieuws moeten leren is het minst van belang.

Kijkend naar de producten die Nederlanders afgelopen jaar het meest online hebben gekocht, staat kleding met stip op de eerste plaats.

Lees ook: E-commercespelers spenderen meer aan tv-reclame