Twinkle | Digital Commerce

Joep Hutschemakers (Greetz): ‘Het leuke aan e-commerce is de snelheid’

2019-10-31
1000562
  • [interview]
  • 2:44

In de rubriek (This is my) Life vertellen mensen over wat hun drijft in hun persoonlijk leven en in hun vak. Deze keer: Joep Hutschemakers, ceo Greetz.

Passie voor je werk is in de ogen van Joep Hutschemakers onontbeerlijk voor een goed resultaat. Deze zomer stapte hij na acht jaar eBay over naar Greetz, de nummer 55 in de Twinkle100. Zijn nieuwe baan geeft hem naast uitdaging ook veel plezier: ‘In het verleden deed ik aan improvisatietheater, een soort Lama’s. Bij Greetz werk ik ook in een explosie van spontaniteit.’

Carrière

‘In mijn eerste baan bij Philips mocht ik mijn visie geven op hoe het eruit zou zien als we batterijen en lampen online zouden gaan verkopen. Ik kwam terecht in een werkgroep met Roel Pieper en deed zo al heel vroeg ervaring met e-commerce op. Die kennis breidde ik uit tijdens mijn jaren bij A.T. Kearny, voor Reed Elsevier in New York en daarna in Nederland bij eBay – Marktplaats en 2dehands.be.’

Inspiratie

‘Gesprekken met vakgenoten vormen mijn grootste inspiratiebron. Daarnaast vind ik het blog Wait But Why hartstikke interessant, dat verklaart op vermakelijke manier trends op het gebied van technologie en wetenschap. En ik lees heel graag boeken, die gaan namelijk veel dieper dan snel even een website scannen. Verder inspireert mijn vader me; hij staat heel positief in het leven en heeft een nuchtere en heldere kijk op allerlei zaken.’

E-commerce

‘Het leuke aan e-commerce – dat volgens mij inmiddels gewoon commerce is geworden – vind ik de snelheid. Het gaat almaar sneller. Voor sommige mensen werkt dat verlammend, maar ik krijg daar juist energie van. Er is altijd iets te beleven, ik vaar niet bij voorspelbaarheid. Een jaar geleden bezocht ik Silicon Valley. Sindsdien is één van mijn mantra’s: “Tijd is de nieuwe currency.” Mensen willen goed gebruikmaken van hun schaarse tijd. Daar moeten bedrijven op inspelen, ze moeten agile zijn, ieder contact moet snel en frictieloos zijn. Ook bij Greetz willen en kunnen we daar nog stappen in zetten.’

Shoppen

‘Ik ben een gadgetfreak en koop vrijwel alles online. Domotica bijvoorbeeld is echt mijn ding. En in elke kamer staat een Google Home. Mijn volgende aankoop wordt een robotgrasmaaier. Het enige wat ik nog wel eens offline koop is casual kleding; ik ben nogal lang, heb geen standaard confectiemaat, dus ik moet het echt passen. Indertijd in New York zijn al mijn maten opgenomen bij Alton Lane. Ik bestel er nu nog steeds online mijn businesskleding. En dat past perfect.’

Vrije tijd

‘Met mijn vrouw en onze twee tienerzoons reis ik graag, we hebben de afgelopen jaren Costa Rica, Panama en een deel van Zuid-Afrika gezien. En als het even kan gaan we elk jaar een keertje naar New York. Verder ben ik behoorlijk sportief en wil ik daarbij wel een uitdaging: ik houd van hardlopen, marathons, obstacle runs. En ik houd ook van alles op/aan het water: zwemmen, zeilen, surfen, suppen.’

Trots

‘Ik ben er trots op dat ik bij Marktplaats en 2dehands.be organisaties heb neergezet die zelf in staat zijn om impact te maken. We hebben als management onze mensen geëmpowerd; een omgeving gecreëerd waarin ze het vertrouwen voelen om zelf beslissingen te durven nemen.’

Motto

‘Eén van mijn motto’s is: “Bedenk een plan in plaats van excuses, en denk in mogelijkheden in plaats van moeilijkheden.” Ik ben opgevoed met het idee dat alles mogelijk is, als je de juiste instelling hebt. Dus ik geloof hier heilig in.’