Twinkle | Digital Commerce

H&M: minder winkels met meer service voor webshoppers

2019-10-04
1878855
  • 1:28

Modeconcern H&M heeft in het derde kwartaal 30 procent meer online omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Het naamgevende vlaggenschip sloot in die periode 15 winkels.

Op 31 augustus waren er wereldwijd nog 4.414 winkels onder de H&M-vlag. In de zomer sloten maandelijks gemiddeld vijf winkels de deuren. Alleen van zusterketens COS (9) en Weekday (1) kwamen er winkels bij.

Digitale groei

H&M houdt zijn winkelbestand kritisch tegen het licht nu het concern steeds meer omzet naar het online kanaal ziet verschuiven; tegenover de online groei van 30 procent (in Zweedse kronen) op concernniveau staat 12 procent groei overall, mede gevoed door de online omzetplus. De nummer 10 van de nieuwe Twinkle100 toont zich bij uitstek tevreden over de prestaties in India, waar H&M een samenwerking sloot met het lokale e-commerce platform Myntra.

Online en offline integratie

Volgens topman Karl-Johan Persson is de integratie van offline en online cruciaal om de klantervaring te verbeteren. Click & collect moet in meer winkels mogelijk worden, net als online orders retourneren. Verder wijst de ceo specifiek op het belang van investeringen in zoekfunctionaliteit en flexibele betaalmogelijkheden en meer en snellere bezorgopties.

In zijn kwartaalrapport (pdf) laat H&M onder andere weten dat Nederlandse consumenten op korte termijn kunnen kiezen voor groene bezorging ,’ using cars that run on biogas and cycle’.

Afound

H&M maakt zich ook op voor de opening van Afound in Nederland. Het discountplatform (foto) is al te bezoeken, shoppen kan er nog niet. Van de site: ‘Momenteel is Afound alleen te vinden in Zweden met een digital marketplace en winkels. Echter, later dit jaar zijn we ook in Nederland te vinden met onze digitale marketplace met ontelbare fashion-items die staan te popelen ontdekt, oftewel 'Afound', te worden. Tot snel!’