Twinkle | Digital Commerce

Wordt Instagram de nieuwe productcatalogus?

2019-10-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:24

Instagram Shopping is van groeiend belang voor Instagram. ‘De beslissing om ook te kopen wordt door 80 procent direct op Instagram genomen.’ Dat zegt Gord Ray, verantwoordelijk voor productmarketing en brand development bij Instagram.

Gord Ray was afgelopen vrijdag aanwezig bij een event in Facebooks House of Instagram tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE). Ray gaf, zo schrijft MarketingFacts, in een gesprek met de pers aan dat Instagram Shopping belangrijk is, net zoals de zoek- en ontdek-optie in de app. 80 procent van de Instagram-gebruikers volgt ook bedrijven. 83 procent van de gebruikers ontdekt via het platform nieuwe producten. Ray: ‘De beslissing om ook echt te kopen wordt door 80 procent ook direct op Instagram genomen.'

Simpliciteit, storytelling en schaal

Dit is de reden, meldt Marketingfacts, dat Instagram inzet op een optimale koopervaring. Ray: ‘Daarbij draait het om drie principes: simpliciteit, storytelling en schaal. Je kunt inmiddels in 46 landen aankopen doen via Instagram. Behalve direct een aankoop doen, kun je tegenwoordig ook producten bookmarken. We hebben koopstickers toegevoegd, maar ook een Shopping-icoon in Explore (de zoek- en ontdek-optie, red.). Zo neemt de schaal toe en vinden mensen sneller wat ze zoeken.’ Dagelijks interacteren 130 miljoen gebruikers met shopping-posts en 200 miljoen mensen gebruiken de zoek- en verkenoptie, dat is dus ook belangrijk voor bedrijven.

Influencer-posts

In de VS test het social medium momenteel om binnen vier clicks een product af te rekenen, en het concept 'Shopping from creators', waarbij consumenten direct bij de maker van het product kunnen kopen. In Europa is Instagram bezig met het uitproberen van posts van influencers die door het gepromote product in het bericht kunnen worden weergegeven als sponsored post.