De Europese belangenverenigingen Ecommerce Europe en Emota gaan fuseren. Per 1 januari worden de twee associaties gebundeld om ‘sterker te staan in Europa’.
De twee bedrijven gaan samen verder onder de naam Ecommerce Europe. Hiermee kunnen meer dan 25 Europese brancheverenigingen in e-commerce met elkaar samenwerken, verklaart Wijnand Jongen, voorzitter van het Executive Committee van Ecommerce Europe en directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org: ‘Vanaf 1 januari spreken webwinkels in Europa met één stem en daarvan zullen ook de Nederlandse webwinkels profiteren. Denk daarbij aan onderwerpen als handhaving, harmonisatie en eerlijke concurrentie.’
Volgens Jongen zorgt een gebundelde Europese koepelorganisatie ervoor dat Europa zich beter kan positioneren en klaarmaken voor de grote veranderingen in e-commerce in de komende jaren. ‘Ecommerce Europes doel is daarbij om een zo eerlijk mogelijk speelveld in Europa te creëren dat goed is voor (web)winkels en consumenten.’
Uit het persbericht: ‘Samen zullen de twee verenigingen hun leden uitgebreide en efficiëntere diensten kunnen aanbieden ter ondersteuning van de ontwikkeling van digitaal winkelen in Europa en daarbuiten. De gebundelde vereniging vertegenwoordigt meer dan 100.000 webwinkels in Europa.’
Ecommerce Europe werd in 2012 opgericht en groeide in de loop der jaren uit tot een grote organisatie met meerdere brancheverenigingen uit verschillende landen. Ook Thuiswinkel.org is aangesloten bij Ecommerce Europe. Tot 2010 zat de vereniging nog bij Emota. Op dit moment is Webshop Keurmerk nog de enige Nederlandse branchevereniging bij Emota. Deze komt dus ook te vallen onder de gebundelde organisatie. Voor webwinkeliers die aangesloten zijn bij een branchevereniging die bij Emota zit, betekent dit dat zij vallen onder een organisatie met één gezamenlijke stem. ‘Samen hebben we echt impact in Europa en zorgen we dat onze stem wordt gehoord’, aldus Frederik Palm, president van Emota.
'Mooi dat het samenkomt'
Marcel Landeweerd, oprichter van stichting WebwinkelKeur, die aangesloten is bij Emota, reageert verrast op het nieuws. ‘We waren nog niet op de hoogte. Wij zijn blij dat twee brancheorganisaties, die ongeveer hetzelfde doel hebben, samengaan zodat er één stem ontstaat die het belang van de e-commerce industrie behartigt. De branche wordt steeds meer volwassen en dan is het goed om met één stem richting Europa te spreken qua regelgeving.’
Landeweerd verwacht dat er voor aangesloten webwinkels niet meteen veel verandert. ‘Ik begrijp dat er nu een overgangsperiode aankomt. Leden van ons kunnen het Emota keurmerk nog gewoon voeren. Ik denk dat dat op termijn ook samengaat met het keurmerk van Ecommerce Europe.’ Hij besluit: ‘Ecommerce Europe is eigenlijk ontstaan uit onvrede over Emota en het is mooi om te zien dat het nu samenkomt.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ecommerce Europe en Emota fuseren
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.