Twinkle | Digital Commerce

Meer dan helft PostNL-omzet gerelateerd aan e-commerce

2019-08-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:07

Post- en pakketvervoerder PostNL behaalde in het eerste halfjaar van 2019 het merendeel van zijn omzet uit e-commerce activiteiten. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend bij de presentatie van de cijfers van het tweede kwartaal.

In dat kwartaal behaalde het bedrijf een omzet van 681 miljoen euro, dat is 3 miljoen lager dan een kwartaal eerder. De pakketdivisie geldt daarbij als belangrijkste groeimotor, met een volumegroei van 13 procent. In totaal komt de omzet van de pakkettak van PostNL uit op 402 miljoen euro. De postdivisie, dat al langer dalende cijfers kent, zag het volume ook nu weer met 9 procent afnemen.

Het onderliggende cash bedrijfsresultaat komt in het tweede kwartaal uit op 41 miljoen euro. De winst komt uit op 25 miljoen euro, in het tweede kwartaal van 2018 was dit nog 9 miljoen.

Postcon

Tegelijkertijd kondigt PostNL vandaag de verkoop aan van Postcon, de op één na grootste postaanbieder van Duitsland en een dochteronderneming van PostNL. Investeerder Quantum Capital Partners neemt de activiteiten over. Ceo Herna Verhagen van PostNL: ‘Met deze verkoop van Postcon zetten wij weer een stap in onze strategie om ons te richten op onze kernmarkten in Nederland en België en op de transformatie van PostNL in een logistieke e-commerce dienstenaanbieder.’