Twinkle | Digital Commerce

Verkooppartners kunnen straks ook restvoorraden kwijt op Zalando Lounge

2019-08-02
1000562
  • 1:06

Het is straks voor verkooppartners van Zalando mogelijk om overtollige voorraad te verkopen op de online outlet van het bedrijf: Zalando Lounge.

De nummer 3 van de Twinkle100 start in het vierde kwartaal van dit jaar met een proef om resterende voorraad te verplaatsen naar de outlet. Dat staat in de presentatie (PDF) van recente kwartaalcijfers en is opgepikt door de Duitse weblog Exciting Commerce.

Op Zalando Lounge kunnen consumenten kleding tegen hoge kortingen tot 70 procent kopen. Op dat platform biedt Zalando nu een assortiment van zo’n 2.500 merken aan. Dit wordt dus straks uitgebreid met de restpartijen van de verkooppartners. Om hoeveel partners het gaat, en hoelang de proef duurt, is niet bekend.

Volgens Zalando zorgt de proef voor een vergroting van de voorraadflexibiliteit en beperking van inventarisrisico van partners.

Zalando Lounge werd in 2010 geopend in Duitsland en Oostenrijk. Twee jaar later konden ook Nederlandse consumenten op de online outlet terecht. Inmiddels is de outlet in dertien landen in Europa beschikbaar. In Spanje werd de outlet als laatste gelanceerd, vorig jaar.

Aandeel partners

Naar verwachting zal het verkoopaandeel van Zalando’s partners in 2023 of 2024 toenemen naar 40 procent van de handel (GMV) op het platform. Vorig jaar was dat aandeel nog 10 procent, goed voor zevenhonderd miljoen euro aan winkelwaarde.