De online retailer introduceert dit najaar een boek met inspiratie en producten voor kinderen en ouders. Dit speelgoedboek zal vanaf oktober verspreid worden, via de post en via de winkels van Albert Heijn en Delhaize.
Het papieren speelgoedboek wordt per post gericht verspreid naar adressen waar gezinnen met kinderen wonen. Bol.com wil dat het boek terechtkomt bij mensen voor wie het ook daadwerkelijk relevant is. Huis-aan-huis verspreiding is daarom niet aan de orde, omdat bol.com berekende dat in slechts 25 procent van de huishoudens in Nederland en Vlaanderen kinderen wonen. Gezinnen die het boek niet per post ontvangen, kunnen terecht bij een winkel van Delhaize in België of Albert Heijn in Nederland.
Behoefte aan inspiratie
Bol.com zegt dat uit onderzoek blijkt dat consumenten een steeds grotere behoefte hebben om tijdens de drukke feestdagen geïnspireerd te worden. In het boek staan dus speelgoedtrends en bijbehorende producten, de online retailer wil hiermee klanten ‘hulp bieden in het zoeken in een groot aanbod’.
Marjolein Verkerk, woordvoerder bij Bol.com vertelt aan Twinkle: ‘Het boek zal ook een aantal leuke “tools” bevatten om makkelijk (online) verlanglijstjes te maken waarmee het een eigentijds speelgoedboek wordt.'
QR-code
In plaats van prijzen is bij elk artikel een QR-code te vinden die te scannen is met de app of met een mobiele telefoon-camera. Deze code brengt de gebruikers op de juiste plek in de winkel, waarna klanten online verlanglijsten kunnen maken. De cadeauwensen kunnen ook via WhatsApp of e-mail worden gedeeld. De woordvoerder zegt dat klanten ook een alert kunnen instellen, zodat ze automatisch meldingen krijgen als artikelen tegen een kortingsprijs aangeboden worden zijn.
Bijgevoegd stickervel
De meerwaarde van het printproduct is natuurlijk ook dat kinderen ermee kunnen knutselen. Verkerk: ‘Ze kunnen met het boek een verlanglijstposter maken waar zij hun wensen op kunnen plakken en kunnen versieren met een bijgevoegd stickervel. Leuk voor kinderen om te knutselen en handig voor ouders omdat ze weten wat hun kinderen graag willen.
Goede cadeautjes zoeken
In 2016 introduceerde bol.com al een digitaal speelgoedboek voor Sinterklaas waarmee kinderen hun verlanglijstje konden samenstellen. Verkerk zegt dat ‘Sints Cadeaumachine’, het digitale speelgoedboek, niet meer actief zal zijn in de vorm waarin bol.com hem introduceerde. ‘We hebben onze oude fysieke folder (Bomvol) samengevoegd met de voordelen van de Cadeaumachine waarmee lijstjes gemaakt konden worden. Wat we in onze winkel ook inzetten is de bol.com-cadeauzoeker: dit is een tool om goede cadeautjes te zoeken maar dan assortiment-breed. Het speelgoedboek is speciaal ontwikkeld voor onze klanten die speelgoed bij ons kopen en meer willen dan alleen een handige tool om iets te vinden en vooral inspiratie willen.’
Lijkt mij een prima idee. Niet alleen met de laptop op schoot, maar ook eens met elkaar door het boek bladeren en het zien en gebruiken als naslagwerk/bewaarexemplaar.
Nog even wachten en Ikea komt ook weer met een papier catalogus.....
Gaaf, kindjes worden nog steeds blij van een dik speelgoedboek onder hun bed!
Graag zou ik toch inhoudelijk reageren op het Huis aan Huis stuk. Spotta heeft een dermate fijnmazige wijkstructuur dat zij het speelgoedboek prima kunnen verspreiden onder gezinnen met jongen kinderen (tot 13 jaar) zonder teveel waste. Wanneer zij bijvoorbeeld een doelgroepvertegenwoordiging van boven de 75% zouden hanteren dan kunnen ze al >50.000 afgiftepunten bereiken voor Bol.com!! Max een kwart kom dat dus bij gezinnen terecht die misschien oudere of geen kinderen hebben. Kosten zullen veel lager liggen dan wanneer je het per post verspreidt en je bereik binnen de doelgroep veel hoger.
Ik ben ervan overtuigd dat graag eens persoonlijk aan Bol.com toelichten hoe ze dat doen en het ook voor ze waarmaken/testen. ;)
Sorry voor de typo's: Max. een kwart komt dan dus bij gezinnen terecht die misschien oudere of geen kinderen hebben.