Steeds meer webshops vinden hun weg naar de fysieke winkelstraat. Het is echter maar de vraag of dit lang stand blijft houden.
Dat vraagt Patrick Kerssemakers, oprichter van woonwebwinkel fonQ, zich hardop af in gesprek met online videokanaal 7 Ditches TV. Volgens Kerssemakers is het openen van winkels als webshop vooral aantrekkelijk voor leveranciers. ‘Als je winkels gaat openen als webwinkel dan krijg je allemaal leveranciers mee. Die vinden dat heel prettig omdat zij zelf juist uit het straatbeeld verdwijnen.’ Toch denkt hij dat die fysieke winkels niet lang stand zullen houden. ‘Uiteindelijk gaat de huur omhoog of dan wordt het personeel duurder. En dan gaan die winkels ook weer offline. Ik denk niet dat het een sustainable model is om winkels te openen als webwinkel.’
Opvallend is dat fonQ, toen Kerssemakers nog aan boord zat, ook plannen had om winkels te openen. Dat kwam er uiteindelijk niet van, omdat er ´in de dynamiek van een groot bedrijf nog wel eens wat wil wijzigen.´
Ook heeft Kerssemakers zijn twijfels of veel webwinkels het, al dan niet met fysieke winkels, gaan redden. Volgens hem trekken de grote webwinkels de gehele keten naar zich toe en kunnen kleine webwinkels het daar niet van winnen ´een race to the bottom´. Toch kunnen webshops nog wel succesvol zijn, maar alleen als je verkoopt wat een ander niet doet, vervolgt hij.
De fonQ-oprichter, die zich na zijn vertrek in 2017 onder meer bezighoudt met investeren, verwijst daarbij ook naar eerdere uitspraken van Pieter Zwart van Coolblue, die e-commerce eerder het ‘domste businessmodel ter wereld’ noemde. ‘Het is inderdaad een dom model´, stelt Kerssemakers. ´Je bent producent van een product, en dat wordt via groothandels aangeboden aan een webwinkel en vervolgens brengt die het naar de consument. Daar zitten veel schakels tussen en dat is dus gek.´
Hoi Patrick, zoals je weet ben ik ook een internet ondernemer van het eerste uur. Ik heb eens nagedacht over dat gene wat je omschrijft. Maar ik ben het er niet mee eens. Tijdens mijn internet periode ontdekte ik dat er steeds gaten vielen in de traditionele marktwerking. Wat bedoel ik? Via mijn toenmalige websites woonwebsite.nl of fitplein.nl kwamen steeds meer 'echte aanvragen' van consumenten / klanten binnen. Mijn grootste probleem was deze goed te laten landen in de uitvoerende markt. Niemand snapte dat een internet aanvraag een echte klant betrof. Ik heb toen zelf de intermediar rol bedacht als klussenmakelaar, om vooral de aanvragers goed te kunnen bedienen en de afhandeling zelf ter hand te nemen. Ofwel er kwam een aanvraag binnen voor een dakkapel of aanbouw en we gingen zelf naar de klant om de intake te doen, We selecteerde zelf de"goede" aannemers en regelde zelf daar de offerte die we zelf gingen presenteren. Na de handtekening ging de order naar de aannemer om de verbouwing af te ronden. Nooit was ik vooraf van plan geweest of op het idee gekomen dit zelf te gaan doen. Maar de markt vroeg om de verandering van sales. Na verkoop ben ik zelf in een winkel gaan werken, eerst een duikwinkel en daarna zelf een notenspeciaalzaak opgezet. In de laatste winkel ontdekte ik dat er veel passanten kwamen vanuit ander plaatsen, en werd de vraag gesteld, hoe kom ik aan deze lekkere noten in mijn woonplaats. Je voelt het al aankomen, internet was en is de oplossing. We zijn toen http://www.noten.nl gestart en ik moet bekennen dat zowel de winkel als de webshop erg goed draaien. Dus hoezo jouw uitspraak "fysieke shops niet sustainable voor webwinkels??" Er zijn wel degelijk goede kansen en mogelijkheden voor beide kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Doe er je voordeel mee, en voor de andere lezers laat je niet ontmoedigen en grijp je kans, en let vooral op waar de markt om vraagt, in combinatie met nieuwe productmarkt combinaties. John