Twinkle | Digital Commerce

Patrick Kerssemakers adviseert ‘Booking voor zeevracht’

2018-09-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

Platform Shypple, dat zichzelf omschrijft als 'Booking.com voor zeevracht', heeft in zijn tweede investeringsronde 1,7 miljoen euro opgehaald. Onder de geldverstrekkers bevindt zich fonQ-oprichter Patrick Kerssemakers, die de start-up met advies bijstaat.

'Shypple lost een probleem op dat veel importeurs en exporteurs zullen herkennen: zeevracht gaat vaak gemoeid met veel niet-transparante kostenposten en een niet inzichtelijk transportproces', zegt Kerssemakers. 'Shypple lost dat probleem op met een slimme oplossing die mij doet denken aan het gemak van Booking.com.'

De fonQ-oprichter, die er begin vorig jaar stopte als ceo, investeert in Shypple via August Ventures, de geldschieter achter onder meer Just-Eat, Treatwell en fonQ zelf. Ook de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en private investeerders steken geld in het platform. Shypple wil zijn online platform op termijn ook geschikt maken voor luchtvracht.

Digitaal tussenpersoon

Het platform, dat nu twee jaar bestaat, presenteert zich als 'digitaal tussenpersoon' bij het verschepen van zeevracht. Via de eigen webapplicatie vereenvoudigt Shypple de administratieve afhandeling en communicatie tussen partijen. Ook maakt het bedrijf boekings- en planningsmogelijkheden inzichtelijk. Wereldwijd zijn zo'n 800 havens aangesloten op het platform.

Chatgroep

Om eenvoudig te communiceren, biedt Shypple onder meer een chatfunctie aan. Oprichter Jarell Habets: 'Hier krijgen we veel positieve reacties op. Dankzij deze chat-functie op zending niveau kan er voor elke zending sneller en beter onderling samengewerkt worden. Soms zijn er wel acht mensen betrokken bij een zending: hiermee kunnen ze eindelijk efficiënt met elkaar communiceren.'