Patrick Kerssemakers neemt na vijftien jaar afscheid van fonQ. Hij spreekt van een jongensboek: ‘Ooit begon ik met een laptopje in een bedrijfsverzamelgebouw, vorig jaar draaien we met tweehonderd collega’s tachtig miljoen omzet. Ik laat fonQ achter met trots en een goed gevoel over de toekomst.’
Tekst: Arjan van Oosterhout
‘Misschien zeggen mensen in 2020 wel over vorig jaar: “2016? Dat was het jaar dat fonQ nog maar tachtig miljoen euro draaide”. Die goeie ouwe tijd’, lacht Patrick Kerssemakers. Hij wil maar aangeven dat hij veel groeipotentie ziet voor het webwarenhuis. Net als oude bekende Ad Scheepbouwer, die fonQ onlangs overnam van wehkamp-moeder RFS Holland Holding.
‘Ad wist dat ik weg zou gaan bij fonQ toen we in onderhandeling waren’, zegt Kerssemakers tegen Twinkle. ‘Dat besluit had ik al genomen. Ik ben ook geen aandeelhouder geworden, zoals de rest van de directie. We brengen dit nu naar buiten omdat ik niet wilde dat het nieuws over de overname mogelijk zou worden overschaduwd door mijn vertrek. Het gaat om fonQ, niet om mij.’
Vijftien jaar geleden begon de als marketeer geschoolde Patrick Kerssemakers een webwinkel met gezondheidsproducten. Hij zag dat hij volume nodig had om te groeien en opende nog een handvol andere webshops onder de vlag van Mailorder Solutions. Ook ging hij webshops exploiteren voor onder andere Achmea, Rituals en Wegener (als Mailorder Licences). Medio 2009 fuseerde hij met concurrent Fonq, ‘mede vanwege de merknaam’, zegt hij nu. Kerssemakers bestierde vervolgens een bedrijf met honderdvijftig nichewinkel en licentieshops. ‘Toen wehkamp ons in 2011 overnam was de omzet echt gestapeld. We hadden eerst enorm gebouwd – noem het buy and build door omstandigheden – toen werd het doel om dat af te bouwen en de focus te legen op één merk: fonQ.’
Je zag het belang van branding?
‘Ja. Dat deed er vroeger niet toe, de online markt was aanbodgedreven. Onze naamsbekendheid was in 2011 nul komma nul, bij wijze van spreken. In 2014 zaten we op 10 procent geholpen bekendheid, nu (fonQ ging ook reclame maken op televisie, AvO) boven de 65 procent. Als er honderden webwinkels zijn die een bepaald product aanbieden, is zo’n merk van onschatbare waarde. Fabrikanten zullen je vanzelf opzoeken als je naam hebt. Met een gevestigde naam kun je bovendien denken aan de introductie van private en white labels, waar je meer marge op kunt maken. Daar zijn binnen dit bedrijf wel ideeën voor.’
Welke rol heeft RFS Holland Holding gespeeld in de groei van de afgelopen jaren?
‘Ik ben heel dankbaar dat ze de potentie hebben gezien. Dankzij RFS konden we blijven groeien, met lage rotatie producten die veel stock-positie vergen. We kregen de kans om er nog een schep bovenop te doen en een brand bouwen. Ik ben trots op de beweging die we hebben kunnen maken van een nichestrategie naar een single brand strategie.’
Waar kijk je verder met trots op terug?
‘Op de mensen. Ik heb ze zien komen, de meesten zijn hier als stagiair begonnen en hebben nu een gezin. Het geeft me een goed gevoel dat zij, tweehonderd collega’s inmiddels, iedere dag bouwen aan fonQ. Er staat bovendien een heel goed directieteam waar ik ook het volste vertrouwen in heb. Joost Wels, die ik ken sinds de overname van het merk fonQ, wordt de nieuwe ceo. Hij was al verantwoordelijk voor onze inkoop, dus de focus op mooie producten zal blijven. We hebben in de loop der tijd een uniek assortiment opgebouwd, ook iets om trots op te zijn. FonQ heeft niet alles, wel hele mooie producten in wonen, koken en lifestyle, van mooie merken die niet bij de winkel voor alles en iedereen liggen. Er is weinig overlap met concurrenten, bovendien presenteren we het op onze eigen manier. Klanten zien bij ons het bos door de bomen en dat waarderen ze. Tenslotte ben ik blij met de nieuwe aandeelhouder. Hij snapt het retailspel.’
Het nieuwe hoofdstuk begint zonder jou, waarom?
‘Je kunt fonQ zien als een boom die ik helemaal op heb kunnen tuigen. De boom is nu goed gevuld, maar groeit nog steeds lekker door. In mij schuilt meer een ondernemer dan een bestuurder. Het is mooi geweest.’
Wat ga je doen?
‘Ik investeer al enkele jaren in verschillende bedrijven en start-ups, ook ben ik bijvoorbeeld commissaris geworden bij BVA Auctions. Ik vind het leuk om bedrijven te helpen, kennis over te brengen, advieswerk dus. Ook vind ik het fijn om een tijdje minder verantwoordelijkheid te dragen, daar ben ik ook wel aan toe. Daarbij krijg ik meer tijd voor mijn gezin, we kunnen eens kijken of ik dan van mijn telefoonverslaving af kan komen. Nu krijg ik de hele dag door berichtjes, bijvoorbeeld als er iets niet goed gaat in het magazijn. Er speelt altijd wel iets binnen zo’n bedrijf, je deelt samen ook de successen. Natuurlijk ga ik dat allemaal ook missen.’
Heel veel succes! En bedankt. Bedankt voor je bijdrage aan inspiratie op het vlak van retail. Ik hoop van harte, dat fonQ nu ook media uitgever gaat worden vanuit die inspiratie. Dan word het ook nog eens meer relevant en nog beter. Nogmaals, succes! Groeten.
Congrats met deze move Patrick. En door!
Ik heb met veel plezier product films bij Fonq gemaakt. Ben daarna ook een nieuw avontuur aangegaan. Ik eens je veel succes toe en wie weet komen we elkaar nog eens tegen.
Fijn mister, na al die jaren! Succes in je nieuwe avonturen :)
Mooie prestatie, succes in de toekomst!