Door de groei van de e-commercemarkt is er een nieuwe ‘moderne’ cao nodig voor pakketbezorgers. Dat stelt ceo Eric Dietz van DPD Nederland in gesprek met het FD.
Volgens Dietz is DPD op dit moment in gesprek om de cao te ‘moderniseren’. ‘Die kan meer toegesneden worden op de e-commercemarkt, in de brede zin des woords’, stelt hij in gesprek met de krant.
De vernieuwde cao zou dan ook flexibeler moeten zijn dan die nu is, stelt Dietz. Volgens hem vraagt de huidige e-commercemarkt om minder starheid. Hij pleit dan ook voor een cao voor alle spelers in de sector. ‘Geen partijen die via achterdeurtjes op een lager loon uit proberen te komen. We moeten met elkaar de grenzen zien af te spreken en willen respecteren.’
Behoeften werknemers
Ook moet er bij nieuwe afspraken beter rekening gehouden worden met de behoeften van de werknemers, besluit Dietz. Vakbond FNV stelt bereid te zijn te praten over een nieuw cao. Volgens bestuurder Willem Dijkhuizen wordt er in de huidige cao beroepsgoederenvervoer, met name gericht op zwaar transport, nog te weinig rekening gehouden met ‘specifieke wensen voor thuisbezorgdiensten en pakketdiensten.’
Vanuit de overheid regelen dat verzenden niet meer gratis kan. Verzendkosten delen met de klant. Stukje bewustwording en met alle groene plannen, respect tonen voor deze hardwerkende groep mensen.
@Pieter
Ik denk dat je daar geen probleem mee aanpakt. Volgens mij is het probleem voor veel webwinkels niet de gratis verzending bij grote spelers, maar dat ze gewoon moeite hebben om op te boksen tegen grote partijen die genoeg lijken te hebben aan 0% marge...
Als je gratis verzending gaat verbieden, dan kom je tegemoet aan die gevoelens, maar uiteindelijk loop je vooral het risico dat de hele e-commerce branche gaat inleveren.
En die grote spelers? Die maken de producten gewoon nog goedkoper en als kleine ondernemer heb je weer het omkijken...