Twinkle | Digital Commerce

Amazon brengt zijn anti-namaakcode naar Europa

2019-07-11
1000562
  • [nieuws]
  • 0:58

Transparency, de dienst van de Amerikaanse e-tailer die de verkoop van namaakartikelen tegen moet gaan, is nu ook beschikbaar in onder meer Duitsland.

Via Transparency kunnen merkfabrikanten hun producten coderen. Het verificatieysteem werkt op basis van unieke codes die op het product worden geprint. Als een klant het product koopt, scant Amazon de code om te checken of het geen namaakproduct is. Naast Duitsland is Transparency nu ook beschikbaar Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De app waarmee ook consumenten kunnen scannen om te kijken of de producten niet fake is, is vooralsnog alleen in de Verenigde Staten beschikbaar.

300 miljoen unieke codes

Amazon heeft aangegeven dat inmiddels 4.000 merken meedoen en dat er in totaal 300 miljoen unieke codes zijn uitgegeven. 250.000 verkopen van namaakproducten zijn tegengehouden. In de code is ook te vinden waar en wanneer het artikel is geproduceerd en andere productinformatie.

De dienst werd door Amazon in maart 2017 op de thuismarkt gelanceerd. In eerste instantie voor de eigen artikelen, later konden derden er ook gebruik van maken. Amazon heeft niet bekendgemaakt hoeveel het gebruik van de dienst kost.