Alibaba levert de komende twaalf jaar cloud- en e-commerce diensten aan de Olympische Spelen. Dat maakten Alibaba-topman Jack Ma en IOC-voorzitter Thomas Bach bekend op het World Economic Forum in Davos.
De Chinese e-commerce gigant sponsort de Spelen met onder meer cloud services, big data analyse, een online videostreamingdienst en een nieuw e-commerce platform voor de verkoop van merchandise rondom de Olympische Spelen. De sponsorovereenkomst omvat drie zomer- en drie winteredities
'Groundbreaking'
Alibaba is het eerste Chinese bedrijf dat een partnerschap met het IOC sluit. Ook het IOC zelf heeft hoge verwachtingen; marketing-directeur Michael Payne noemt de deal 'the most groundbreaking strategic partnership that the IOC has yet entered into'. Volgens The Financial Times heeft het contract een geschatte waarde van 600 miljoen dollar; Bloomberg spreekt zelfs van 800 miljoen dollar.
Wereldspeler
Alibaba mikt daarmee op een wereldwijde bekendheid van het niveau van eerdere sponsors Coca Cola, Mac Donalds of Visa. Daar is de Chinese firma op gebrand; sinds de zwarte lijst-notering door de USTR vorige maand probeert het zichzelf te rehabiliteren en aansluiting te zoeken bij het westen. Voorbeelden daarvan zijn Jack Ma’s recente afspraak met president Trump en de oprichting van een anti-vervalsingsbrigade.
Alibaba tot 2029 partner Olympische spelen
2017-01-20T11:05:00
2017-05-28
180101
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Alibaba tot 2029 partner Olympische spelen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.