Twinkle | Digital Commerce

Unilever investeert in marketplaces

2020-01-21
1210712
  • 1:21

Unilever neemt een extern bureau in de arm om zijn marktplaatsactiviteiten in Duitsland op te schroeven. Zo moeten de opbrengsten uit onder andere Amazon omhoog.

Amazon is met afstand de grootste online verkoper van Duitsland. Unilever is leverancier van Amazon, maar behalve als Vendor is het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern ook als Seller op Amazon.de actief.

Om de activiteiten op deze en andere marketplaces te stroomlijnen, gaat Unilever in zee met Finc3 Commerce uit Hamburg. Het bureau gaat zowel strategisch als operationeel aan de slag met de platformaccounts. Het moet leiden tot nieuwe Business Intelligence Strukturen voor Unilever Duitsland, die over de platformen heen kunnen worden ingezet.

'Reclame en verkoop verbinden'

Arne Kirchem, mediadirecteur van Amazon in Duitsland, laat optekenen: ‘Online is met afstand het sterkst groeiende kanaal voor consumentengoederen. En binnen e-commerce groeien marktplaatsen bijzonder sterk. De samenwerking met Finc3 Commerce moet reclame en verkoop nog sterker verbinden, om onze consumenten het best mogelijke aanbod te kunnen doen.’

Ook eBay, Zalando en Otto

Finq3 Commerce koppelt klanten behalve aan Amazon ook aan onder andere veilingsite eBay, fashionplatform Zalando en aan Otto, dat zich transformeert tot een marketplace.

Omzetaandeel op Amazon

De pijlen van Unilever zijn steeds meer op e-commerce gericht. De levensmiddelenfabrikant heeft in 2018 bijna de helft meer omzet geboekt uit digitale verkoop dan in 2017. Opgeteld (b2c, b2b en b2b2c) kwam de e-commerce omzet uit op 2,49 miljard euro. Graeme Pitkethly, cfo van Unilever, zei afgelopen najaar dat daarvan ‘slechts’ minder dan 10 procent via Amazon kwam; maximaal 200 miljoen pond.

Lees ook: Unilever als zakelijke verkoper actief op bol.com (14 juni 2019)