Twinkle | Digital Commerce

Unilever boekt 47 procent e-commerce groei

2019-05-03
1134638
  • 1:27

Unilever heeft afgelopen jaar bijna de helft meer omzet geboekt uit digitale verkoop. De pijlen zijn steeds meer op e-commerce gericht.

De digitale omzetgroei is terug te vinden in het eerder deze lente verschenen jaarverslag van het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern. Het gaat om zowel de directe verkopen aan consumenten (b2c) als aan bedrijven (b2b), plus de zakelijke transacties die uiteindelijk bij consumenten in huis belanden (b2b2c). Al deze takken tonen indrukwekkende groeicijfers.

Meer dan bol.com

Opgeteld kwam de e-commerce omzet van Unilever vorig jaar uit op 2,49 miljard euro. Ter vergelijking: dat is meer dan de omzet van Twinkle100-aanvoerder bol.com (inclusief partnerverkopen) in het afgelopen jaar. Digital Commerce 360 rekent voor dat e-commerce tekende voor 4,9 procent van Unilevers totale jaaromzet, die uitkwam op bijna 51 miljard euro.

Groeipijlers

Topman Alan Jope wijst erop dat de online groei groter is dan de mondiale e-commerce groei, ‘putting us well on the road to building a scale e-commerce business’. De bestedingstoename komt voor een belangrijk deel van platforms als Amazon Business en Alibaba’s Taobao, maar ook van online boodschappenwinkels en directe eigen e-commerce activiteiten als de Dollar Shave Club.

Loop

Unilever heeft zich begin dit jaar verbonden aan Loop, ‘het eerste afvalvrije webwinkelplatform ter wereld’. Het concern gaat voor negen van zijn merken herbruikbare verpakkingen op de markt brengen. Voor Rexona, Dove en Axe worden compleet nieuwe productconcepten getest via Loop, een platform van TerraCycle en een coalitie van bedrijven in consumentenproducten. Het businessmodel van Loop is geënt op het rechtstreeks leveren van hoogwaardige, duurzame verpakkingen aan de klant, die deze vervolgens weer terugstuurt om ze te laten navullen.

Marta Dalton

Afgelopen zomer plukte Unilever Marta Dalton weg bij Coca-Cola om director of global e-commerce te worden.

Lees ook: E-commerce wordt belangrijke groeimotor Unilever (1 februari 2019)