Twinkle | Digital Commerce

Eén derde Nederlanders checkt beoordeling voor online aankoop

2019-06-07
1000562
  • 1:31

Bijna één derde (30 procent) van de Nederlandse consumenten laat zijn online aankoop afhangen van een goede beoordeling. Als anderen het product waarderen, dan zal het wel goed zijn, is daarbij de gedachte.

Dat blijkt uit het onderzoek The Rating Economy, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Simon-Kucher & Partners. Uit het onderzoek, dat is gehouden onder ruim zesduizend consumenten in 23 landen waaronder Nederland (443 respondenten), komt naar voren dat beoordelingen steeds belangrijker worden voor een consument bij het doen van een online aankoop. Gemiddeld controleert 47 procent van de respondenten of een product goed wordt beoordeeld, voordat hij of zij deze in het winkelmandje plaatst. Nederland loopt op dat vlak zelfs dus wat achter.

Het bureau vroeg de consumenten ook naar hoe belangrijk zij beoordelingen tegenwoordig vinden. Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders vindt een beoordeling bij een product ‘erg belangrijk’ of ‘belangrijk’.

Ook voor merken is het van belang als hun producten goed worden beoordeeld. 37 procent van de ondervraagde Nederlanders zou namelijk een ander merk kiezen – of heeft dat in het verleden gedaan – als de producten daar beter worden beoordeeld.

De knip trekken

Daarnaast vinden klanten het niet erg om voor een goed beoordeeld producten meer uit te geven. Van alle respondenten geeft 19 procent aan bereid te zijn de knip te trekken als het artikel over een goede rating beschikt. 20 procent wil daarnaast meer producten kopen bij een goede beoordeling. Volgens het bureau profiteren bedrijven van goede productratings. Zo verkopen ze meer producten en kunnen ze in potentie meer winst boeken.

Retailers spelen ook steeds meer in op producten met goede beoordelingen, Zo opende Amazon vorig jaar nog een speciale winkel met daarin alleen producten die goed beoordeeld worden.

Lees ook: 'Beoordelingen wel/niet belonen' (Twinkle 5 2018)