Twinkle | Digital Commerce

‘Retourneren weegt zwaar mee in cross border aankoop’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:08

Meer dan de helft van de Europese shoppers houdt bij een online aankoop over de grens bewust rekening met de mogelijkheid tot retourneren. 27 procent zou zelfs niet cross border kopen als de kosten voor het terugsturen van een order te hoog zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van toeleverancier B2C Europe, dat 2.400 consumenten uit de UK, Frankrijk, Spanje, Italië, België, Nederland, Zwitserland en Duitsland interviewde.

Duidelijk beleid
Een duidelijk retourbeleid in de webwinkel blijkt voor 23 procent van de Europeanen belangrijk te zijn bij het kopen over de grens. Deze groep gaat zelfs niet over tot aanschaf als dit niet goed gecommuniceerd is in een buitenlands webshop. Vooral consumenten uit Spanje en Duitsland vinden een duidelijk retourbeleid belangrijk:

Gratis retourneren
Een meerderheid van de consumenten (60 procenten) vindt bovendien dat retourneren standaard gratis zou moeten zijn in buitenlandse webwinkels. Daarbij zegt 47 procent dat hij een order dan graag ook bij een collection point in de buurt wil kunnen terugbrengen. Bijna de helft van de Europeanen krijgt liever zijn geld terug dan een tegoedbon.

Morgen vindt in Utrecht het jaarlijkse Cross Border E-commerce Event plaats. Bekijk hier het programma van dit congres, afgesloten met een barbecue.