Twinkle | Digital Commerce

Belgen gebruiken internet vooral als informatiebron

2017-11-08
170130
  • 1:19

Zeker de helft van de Belgen gaat eerst op internet op zoek naar informatie voordat ze iets kopen. Het zoeken naar informatie kan soms wel drie maanden in beslag nemen.

procent van alle gerapporteerde aankopen gebeurt na raadpleging van één of meerder websites. Bij auto's loopt dit zelfs op tot 83 procent, terwijl voor kleding voor volwassenen slechts 40 procent aan het surfen slaat. Bij de aankoop van elektronica is de invloed op het koopproces het grootst, aldus onderzoekers van de Vlerick Management School en InSites.

De duur van het gehele koopproces varieert van 14 dagen voor kinderkleding tot een maand voor huishoudtoestellen of doe-het-zelf artikelen. Bij elektronica wordt ruim twee maand op internet naar informatie gezocht en bij auto's is dit zelfs drie maanden, schrijft de krant Het Laatste Nieuws.

Het zoeken naar informatie is in te delen in een verkenningsfase waarin algemene informatie over het product wordt verzameld. Daarna volgt de vergelijkingsfase waarbij de consumenten concrete informatie over alternatieven verzamelt. Bij de keuze voor een product, is de winkel of dealer vaak belangrijker dan de eigenschappen van een product of een merk.

Opvallend is volgens de onderzoekers dat slechts 4 procent van de registreerde aankopen uiteindelijk online plaatsvindt. De meeste consumenten gaan na hun online speurtocht naar de gewone winkel. 'Het onderzoek bevestigt dat de Belgische consument minder op het internet aankoopt, dan bijvoorbeeld de Nederlanders of de Britten', legt Gino Van Ossel uit, professor Retail Marketing aan de Vlerick Management School. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de Belgen minder vertrouwen hebben in het online winkelen.