De privacy-machine draait op volle toeren. En terecht, zou ik zeggen. Na alle (on)genuanceerde discussies over de GDPR, die uiteindelijk wel een goed doel dienen, gaan we nu ook vanuit technologisch oogpunt een stap verder met ITP, Intelligent Tracking Prevention.
Wat doet ’t? Heel simpel gezegd: zorgen dat browserdata niet meer in een third party cookie terechtkomen en hierdoor niet meer door iedereen uit te lezen zijn. Het volgen van mensen over verschillende sites wordt hiermee praktisch onmogelijk gemaakt en dwingt tot meer privacy-bestendige oplossingen. Een hele berg aan tools en oplossingen die nu in advertising worden gebruikt, wordt hiermee ontmanteld. Dit wordt overigens op browserniveau geregeld: Safari heeft ’t al, Firefox is er druk mee en Chrome gaat later dit jaar ook by default naar first party cookie only.
Flinke deuk in marketing performance
De impact hiervan wordt groot, als je het mij vraagt. Heel veel advertising tools die volledig afhankelijk zijn van cookies werken dan niet meer. Natuurlijk is dit primair de zorg van de partijen die deze producten op de markt brengen. Als adverteerder kun je proberen om dit aan je voorbij te laten gaan, maar dat zou wel eens een flinke deuk in je marketing performance op kunnen leveren. Evaluatie van je tools en de werking ervan lijkt gedurende de komende zomer een erg nuttige bezigheid te worden.
Extra dynamiek
Het gehele ecosysteem rond de cookies gaat op de schop. Goed nieuws vind ik, aangezien er al technisch betere oplossingen beschikbaar zijn. Daarnaast dwingt het ook tot innovatie. Iedereen die zijn boterham met cookies verdient, moet op zoek naar andere oplossingen. Wederom een extra dynamiek in een wereld die toch al nooit stil staat.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ecosysteem cookies op de schop: tijd voor innovatie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.