Twinkle | Digital Commerce

Kartonnen doos gemiddeld voor de helft gevuld

2019-06-17
25081410
  • 1:50

De meest voorkomende verpakking die Nederlandse webwinkels gebruiken is de oude vertrouwde kartonnen doos. De vullingsgraad daarvan is gemiddeld 50 procent.

Dat blijkt uit een steekproef van Partners for Innovation, eind 2018 uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org. Het bureau voor duurzame innovatie constateert dat kartonnen dozen een aandeel hebben van 75 procent op de verpakkingen van Nederlandse webwinkels, gevolgd door kunststof zakken met 19 procent.

Vullingsgraad

Waar die laatsten voorzien in een bijna optimale ‘verpakkingsdichtheid’, net als enveloppen overigens, zijn kartonnen dozen doorgaans slechts voor de helft gevuld. ‘Grote webwinkels presteren gemiddeld iets beter dan kleine’, rapporteert Thuiswinkel.org.

De kledingbranche, die tevens zakken gebruikt om orders in te verzenden, scoort ook bij kartonnen dozen een bovengemiddelde vullingsgraad van 60 procent. Ook elektronicaproducten, vaak zonder ‘omdoos’ verzonden, laten relatief weinig ruimte.

Meeste lucht bij kleine producten

Opvallend, vindt Thuiswinkel.org, is dat grotere producten efficiënter ingepakt worden dan kleine producten. 'Vaak hebben kleine producten een minimale verpakkingsgrootte nodig omdat ze anders gemakkelijk kwijt raken. De kleinste standaarddoos is nog aanzienlijk groter dan kleine producten, wat resulteert in een lagere vullingsgraad voor deze producten.'

Lucht in verpakkingen kost niet alleen onnodig veel papier, het zorgt ook voor een verhoogde CO2-uitstoot tijdens de distributie; bij minder lucht in verpakkingen, worden de pakketten kleiner en kan er meer in één keer worden vervoerd.

De vullingsgraad loopt overigens langzaam op doordat steeds meer (grote) webwinkels gebruik maken van inpakmachines die dozen min of meer op maat maken.

Minder omdozen

Thuiswinkel.org streeft met de branche naar een vermindering van de lucht in verpakkingen. Waar mogelijk zouden ‘omdozen’, waarover overigens meer in het komende nummer van Twinkle, helemaal tot het verleden moeten gaan behoren.

Brancheverduurzamingsplan Verpakken E-commerce 2019-2022
Samen met webwinkels en toeleveranciers wil Thuiswinkel.org de lucht in pakketten met 10 procent reduceren tot 2022. Het is een van de doelstellingen in het Brancheverduurzamingsplan Verpakken E-commerce 2019-2022. Logistiek expert Walther Ploos van Amstel noemt de luchtambitie van 10 procent ‘wat magertjes in het licht van de uitkomsten van de studie’. Hij voegt er op zijn blog aan toe: ‘Daar tegenover staat dat het ontwikkelen van “e-commerce ready” verpakkingen een uitdaging is voor de hele keten, niet enkel voor de webwinkels.'