Twinkle | Digital Commerce

‘Aandeel omzet online supers stijgt met 0,5 procent’

2019-06-18
1000562
  • [nieuws]
  • 1:37

De online verkoop van boodschappen is in zes maanden tijd gestegen van 2,9 procent naar 3,4 procent van de totale supermarktomzet. Dit blijkt uit onderzoek van Supermarkt & Ruimte. De omzet van online supermarkten is nu iets meer dan 1,2 miljard euro.

De stijging is een conclusie uit het onderzoek Supermarkt & Ruimte, een platform voor professionals die zich bezighouden met supermarkten en vastgoed. Dit platform doet elk halfjaar onderzoek naar het koopgedrag van klanten in de supermarkt.

Penetratiegraad met 1 procent omlaag

In het onderzoek werd ook gekeken naar de penetratiegraad. Van de ondervraagde mensen geeft 18 procent aan wel eens online boodschappen te doen. Distrifood noemt het opvallend dat in het onderzoek van een half jaar geleden de penetratiegraad nog 19 procent was.

Het aantal consumenten dat in de toekomst van plan is online boodschappen te bestellen, groeit van 24 naar 25 procent, zo meldt Supermarkt & Ruimte.

Marktaandelen

Het kennisplatform keek ook naar het aandeel van de verschillende supermarkten in de online markt. Albert Heijn is nog steeds marktleider, maar zag zijn marktaandeel wel dalen van 53 naar 42 procent. Het aandeel van Jumbo daalde met 5 procent van 26 naar 21 procent. Picnic groeit daarentegen stevig, van 12 procent in 2018 naar 23 procent nu en heeft daarmee Jumbo ingehaald. Picnic heeft volgens onderzoeksbureau GfK 53 procent marktaandeel in de tientallen plaatsen waarin het minstens een jaar actief is. De overige aanbieders nemen 14 procent voor hun rekening.

In de toekomst

Onderzoeksbureau Motivaction deed vorig jaar onderzoek naar het koopgedrag van Nederlanders. Slechts 4 procent van de Nederlanders denkt zijn boodschappen in de toekomst uitsluitend online te bestellen. GfK verwacht dat het online aandeel binnen de Nederlandse supermarktomzet in de komende vier jaar naar 8,1 procent zal stijgen, een verdubbeling ten opzichte van 2018.

In het onderzoek van Supermarkt & Ruimte werden 1.750 consumenten ondervraagd.