Picnic is een luis in de pels van Albert Heijn als het gaat om online boodschappen. AH verliest snel marktaandeel in plaatsen waar de nieuwe supermarktspeler sinds een jaar of langer actief is.
Dit meldt Distrifood, vakblad en -site voor de Nederlandse food. Het vakblad vroeg aan bureau GfK te onderzoeken hoe de nieuwkomer zich op de markt verhoudt tot de andere spelers.
Meer consumenten doen online boodschappen
Distrifood schrijft dat in de plaatsen waar de nieuwe online supermarkt van start gaat, het in rap tempo marktaandeel verovert. Maar daarnaast zorgt het er ook voor dat meer consumenten, online hun boodschappen gaan bestellen. ‘Het zijn dus niet alleen de websupermarkten die zich zorgen moeten maken over Picnic.’
Medeoprichter Michiel Muller beweert dat het Picnic-marktaandeel in plaatsen waar het meer dan een jaar actief is, 80 procent zou bedragen. Dit is volgens GfK niet waar. Het is volgens het onderzoeksbureau 52,7 procent, wat heel hoog is - zeker voor een nieuwkomer.
GfK keek naar de kwartaalcijfers in 2018 en naar de situatie in de 29 marktgebieden waar de nieuwe speler actief is. Van elke 100 euro die door klanten online wordt besteed, ging er in het eerste kwartaal nog 44,20 euro naar Albert Heijn, 33 euro naar Picnic en 22,90 euro naar overige onlinebezorgers. In het tweede kwartaal van 2018: 38,90 euro naar Albert Heijn, 39,60 naar Picnic en 21,40 euro naar overige onlinespelers.
In het begin van de meetperiode was Albert Heijn nog marktleider, vanaf het tweede kwartaal nam Picnic dus het stokje over en zijn marktaandeel blijft groeien in de plaatsen waar het actief.
(Distrifood/GfK)
Geen marktleider meer
In een jaar tijd daalde het marktaandeel van Albert Heijn met ongeveer 30 procent, zo schrijft Distrifood. Dat van de overige supermarktketens daalde met zo’n 27,5 procent. Van de 100 euro verdwijnt nu 52,70 euro nu in de kas van Picnic, 30,70 euro gaat naar Albert Heijn en 16,60 naar de overige supermarkten.
Grotere taart
De marktaandeelverschuivingen duiden niet op een daling van de online omzet bij AH en andere ketens, zo zegt GfK-research director Joop Holla. ‘De hele markt voor online groeit hard. Landelijk is het 4,5 procent, maar in de 29 onderzochte marktgebieden was het begin 2018 al 6 procent en nu al 8 procent. De hele taart is groter geworden.’
Albert Heijn is waarschijnlijk, door de grotere landelijke dekking, nog altijd marktleider in Nederland.
Eerder gaf Michiel Muller aan dat Picnic nog drie jaar zal investeren voordat er winst zal worden gemaakt.
Hmmm, hoe moet ik dit lezen? Onder de kop "AH geen marktleider meer" staat dat AH 30 procent heeft en Picnic 52 . Vervolgens staat onder de kop 'Grotere taart' 'Albert Heijn is waarschijnlijk, door de grotere landelijke dekking, nog altijd marktleider in Nederland.'
@Jos. Dank voor je reactie! Het gaat om de plaatsen waar Picnic en Albert Heijn actief zijn. Daar is Albert Heijn geen marktleider meer. Maar Albert Heijn is op landelijk niveau in veel meer plaatsen bezig en in die plaatsen is de supermarkt nog wel marktleider.
Die Muller liegt wel continu over de cijfers en deponeren stiekum op 30 december. Kenmerk van een volwassen bedijf is transparantie Michiel! Ook de aankondiging van de persactie van vandaag "een doorbraak.....blablabla" Neem een deskundige adviseur in handen en niet zo'n domme schreeuwer.