Amazon ziet het in de nabije toekomst nog niet zo snel gebeuren: magazijnen die helemaal door robots worden 'bemand' en volledig geautomatiseerd zullen zijn. De reden? Mensen zijn cognitief nog altijd superieur en de huidige technologie is nog lang niet zo ver dat robots ingewikkelde taken kunnen verrichten.
Het duurt nog minstens tien jaar voordat het proces van het verwerken en verzenden van een enkele bestelling geheel geautomatiseerd zal zijn. Dat zei Scott Anderson, directeur van Amazon Robotics Fulfillment, tijdens een rondleiding in een magazijn van Amazon voor journalisten.
Producten beschadigen
Een robot kan volgens Anderson nog geen product uit een bak pakken zonder andere producten te beschadigen, of per ongeluk toch meerdere producten te pakken. In ieder geval nog niet op zo’n manier dat het voordelig is voor een retailer. Robots zijn op dit moment goed voor simpele, repeterende taken.
Het bedrijf is ook nog niet van plan om met robots in te zetten in magazijnen met vers voedsel, omdat de robot daar geen goede beslissingen in kan maken. Weet een robot bijvoorbeeld het verschil tussen een jonge en een rijpe banaan?
Robots worden door Amazon al wel gebruikt in magazijnen met standaard producten zoals lampen, kleding en fietsen, zo schrijft Reuters.
The Verge meldt dat Amazon wel actief bezig is met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en robots die op termijn het verfijnde niveau van mensen benaderen. Maar dus nog niet binnen tien jaar.
Vrees dat Scott verkeerd begrepen is. Geautomatiseerd picken is al ontwikkeld, zie http://www.fizyr.communicatie. Amazon heeft alleen miljoenen verschillende producten opgeslagen in moeilijk voor robots te bereiken kasten.