De laatste tijd horen we steeds meer over de inzet van artificial intelligence (AI). Zelfrijdende auto’s, chatbots, gepersonaliseerde aanbevelingen en ChatGPT. Allen maken ze gebruik van AI, een techniek die we steeds vaker zien in onze samenleving en ook in de e-commercewereld van belang is. Wij bij Thuiswinkel.org houden onze leden graag op de hoogte van nieuwe technologieën die bij kunnen dragen aan de successen van onze e-commercesector. In dit artikel gaan we kijken naar welke mogelijkheden AI jouw organisatie biedt om te groeien.
Wat is AI?
AI is de techniek waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. Zij imiteren hierbij het denkvermogen van de mens en reageren op data of impulsen uit de omgeving. Daarmee nemen ze zelfstandig beslissingen. AI volgt algoritmes en herkent patronen. Het gaat bij AI niet om rekenkracht, maar om de mogelijkheid (zelfstandig) te leren en beslissingen te nemen. Ook kan AI leren van eigen fouten, zo levert het een steeds beter resultaat. Je spreekt dan ook wel van machine learning.
Gezichtsherkenning, aanbevelingen bij een streamingsdienst of een 24/7 chatbot zijn voorbeelden van AI, omdat ze taken van een systeem vragen om doelgericht te kunnen denken en data te analyseren. Het doen van aanbevelingen bij een streamingsdienst vraagt bijvoorbeeld om het vergelijken van data van andere gebruikers met jouw kijkgedrag om tot een accurate aanbeveling te komen. Een taak, zoals het inzichtelijk maken van de prestaties van een product, valt niet onder AI. Deze taak heeft geen voorspellend karakter, maar zegt alleen iets over het verleden.
Artificial intelligence binnen e-commerce
Binnen e-commerce zijn er verschillende manieren waarop je AI kunt toepassen. Je kunt de AI-technieken onderverdelen in vier types:
- Cognitieve toepassingen herkennen en genereren beeld, audio en tekst. Deze toepassing wordt bijvoorbeeld ingezet bij een chatbot, ChatGPT of het verrijken van productinformatie op basis van beeldherkenning. Omdat een algoritme tekst of afbeeldingen herkent, kunnen antwoorden gegeven worden of producteigenschappen toegevoegd worden.
- Met predictive modelling voorspel je de toekomst. Zo kunnen bezoekersaantallen, de vraag naar producten of conversieratio’s worden voorspeld.
- Met classificatie deel je data automatisch in categorieën en klassen. Nieuwe producten van een retailer die op een webshop geplaatst moeten worden, kunnen op die manier bijvoorbeeld snel en goedkoop gecategoriseerd worden in de categorie T-shirt of broek.
- Met optimalisatie bereken je de snelste, goedkoopste of beste manier waarop je een proces op jouw webshop of intern kunt inrichten. Deze techniek wordt bijvoorbeeld gebruikt om de optimale bezorgroute qua tijd of geld te berekenen.
Meer weten over Artificial intelligence? Bekijk de e-learning van Thuiswinkel e-Academy.
Hoe pas je het toe?
Nu je weet welke verschillende AI-technieken er zijn voor e-commerce, kan je bepalen welke AI-techniek passend is voor jouw huidige situatie. Je doet dit door vast te stellen welke wensen je voor jouw webshop hebt en waar je meer waarde wilt creëren voor je klanten. Op basis daarvan bepaal je welke fase van de customer journey je kunt verrijken en met welke AI-technieken je dit doet.
Op onze website staat een aantal voorbeelden van hoe AI op een juiste manier toegepast kan worden. Ben je hier benieuwd naar en wil je weten hoe het voor jouw organisatie kan bijdragen? Ga dan naar www.thuiswinkel.org/AI.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
AI voor e-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.