Twinkle | Digital Commerce

Instagram creëert nieuw account om shoppen te vergemakkelijken

2019-05-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

Instagram komt met een nieuwe dienst/account: @shop. Hierin selecteert het social medium producten van diverse online verkopers.

Het samengestelde account is bedoeld om de producten in categorieën als mode, beauty en interieurspullen te promoten. Het gaat vooral om producten van nieuw opkomende merken, die zo een podium op het social medium krijgen.

Directe aankoop

Elk product dat in het @shop-account wordt weergegeven, heeft shopping tags waarmee Instagram-gebruikers een directe aankoop kunnen doen zonder de app te verlaten.

Een team van curatoren maakt een selectie voor het account. Instagram hoopt zo voor consumenten de zogenaamde ‘filterbubble’ te minderen. Die kan ontstaan als sites de gebruikerservaring zo personaliseren dat consumenten vooral meer van hetzelfde zien.

Instagram als social influencer

Het @shop-account geeft Instagram meer mogelijkheid om zich meer als een social influencer op te stellen en nieuwe opkomende merken onder de aandacht te brengen. En op deze manier worden ook direct-to-consumer transacties gestimuleerd.

Instagrams introductie van dit @shop-account is in lijn met de ambitie om ook een e-commerceplatform te worden. In september 2018 introduceerde het een speciaal ‘shopping channel’ via de ‘zoeken’-optie en via Stories. In maart werd de nieuwe checkout-tool van Instagram geïntroduceerd, die nu door ruim 20 merken wordt gebruikt.

Steeds meer consumenten geven aan dat social media de belangrijkste winkeloptie wordt. In 2015 gold dit voor 29 procent van de shoppers, in 2018 was dit aantal gestegen naar 45 procent, zo blijkt uit een studie van GfK.