Twinkle | Digital Commerce

Google Shopping wordt winkelcentrum voor iedereen

2019-05-15
1000562
  • 1:25

Google kondigt een aantal grote wijzigingen aan voor zijn Shopping-tak. Kern van het verhaal: iedere consument beschikt straks over een eigen gepersonaliseerde shopping pagina.

Volgens Google kunnen consumenten straks zelf hun voorkeuren opgeven en op basis daarvan krijgen zij alleen de producten te zien waarin zij mogelijk geïnteresseerd zijn. Daarnaast wordt er ook meer informatie weergegeven. Zo is het straks ook mogelijk om eenvoudiger reviews te lezen en verrijkte content, zoals video’s, te zien.

If they’re looking for headphones, they can filter for wireless and the brand the’re looking for

Het redesign van Google Shopping houdt verder in dat consumenten sneller worden geholpen bij de aankoop door Google. Ook als ze problemen hebben met de levering staat Google sneller voor ze klaar, zo klinkt het. Volgens het bedrijf wordt daarvoor Google Express, de e-commercedienst van de zoekgigant die alleen in Amerika beschikbaar is, geïntegreerd in Shopping.

Het blijft echter niet bij een nieuw jasje en nieuwe features. Google kondigt aan dat het de Showcase Shopping Ads, een soort etalage voor adverteerders, naar meer kanalen brengt. Zo wordt dit uitgerold naar Google Images en ook YouTube. ‘Places where we know people are looking for inspration and ideas.’ Ook Google Shopping Actions, de eigen marktplaats van Google die vorig jaar werd gelanceerd, wordt uitgebreid naar YouTube en Google Images.

Bereik vergroten

Voor verkopers op Google betekent de verandering concreet dat hun producten op meer kanalen van Google te zien zullen zijn. Het bereik wordt dus vergroot. Ook kunnen retailers, die zowel op Google hun producten online aanbieden als in fysieke winkels, een pick up-dienst in Google aanbieden, waarbij consumenten online producten aanschaffen en in een desbetreffende winkel ophalen. Dit bevindt zich nog wel in de bèta-versie.