Twinkle | Digital Commerce

Wat de Heinz-knijpfles je over UX kan vertellen

2019-05-15
1000562
  • [tips]
  • 2:03

In 1983 kwam Heinz met een nieuw flesontwerp voor zijn beroemde tomatenketchup. Naast de reguliere glazen fles, die op zijn kop gehouden moest worden voor ketchupconsumptie, werd de plastic knijpfles geïntroduceerd. Daarmee kon je zonder schud-, sla- of wachttactieken ketchup op je bord krijgen.

Hoewel de glazen fles esthetisch mooier oogt, werkt de plastic knijpfles gemakkelijker voor de gebruiker. De vernieuwing heeft bijgedragen aan een betere UX.

Doorvertalen

Dit Heinz-voorbeeld legt eenvoudig uit wat user experience (UX) precies inhoudt. Je kunt je voorstellen dat, wanneer je dit eenvoudige voorbeeld doorvertaalt naar een ingewikkelde webpagina, het verhogen van de gebruikservaring op heel wat verschillende manieren aangepakt kan worden.

Data & psychologie

Met behulp van data en psychologie kunnen we een beter inzicht krijgen in de gebruikers, en op welke manier hun ervaring verbeterd kan worden. Dit inzicht draagt vervolgens weer bij aan het verhogen van de conversie. Het is de taak van de UX-designer om met alle beschikbare informatie een helder design te creëren, bijvoorbeeld voor A/B-testen.

Interactie

Het belangrijkste om te onthouden is dat de Heinz-ketchupfles er qua schoonheid niet op vooruit is gegaan.

UX-design gaat om de interactie tussen een user en het product, en de ervaring die daarmee gepaard gaat. Zo kan het verduidelijken van de tekst in een call-to-action, of het verminderen van de hoeveelheid informatie op de pagina, bijdragen aan een positieve ervaring.

Geen visueel meesterwerk

Het ontwerp hoeft dus geen visueel meesterwerk te zijn om een positief resultaat te leveren, als het maar praktisch nut heeft. Dit maakt UX-design ook toegankelijk voor mensen met minder creatief inzicht.

Naast het praktische aspect zijn er nog twee criteria waar een UX-design aan moet voldoen: is het ontwerp technisch haalbaar? Oftewel: lukt het wel om een Heinz-knijpfles te produceren? En past het ontwerp bij de opgestelde hypothese? Oftewel: is het inderdaad gemakkelijker om ketchup te gebruiken met een knijpfles? In het geval van websites komt er veel techniek bij kijken. En zeker wanneer er grootschalige veranderingen op de planning staan voor een A/B-test, kan de techniek achter het ontwerp ingewikkeld worden.

Daarnaast zorgen grote veranderingen ervoor dat de link terug naar data en psychologie lastiger te trekken is. Meet je nog wel wat je wilt meten?

Conversie verbetert

UX-design is een belangrijk onderdeel van de verschillende aspecten van conversieoptimalisatie. Een goede samenwerking met de mensen verantwoordelijk voor psychologie, proces en data zorgt ervoor dat de user experience van gebruikers beter wordt, én dat je conversie verbetert.

Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Susanne Ottenheym, UX-designer bij Online Dialogue, voor het online analyse en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is te lezen op https://anali.st/ux.