Twinkle | Digital Commerce

Alibaba: ook niet-Chinese bedrijven welkom

2019-05-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:13

Webgigant Alibaba past zijn businessmodel aan om met Amazon te concurreren. Het Chinese bedrijf start met een internationale strategie waarin andere landen ook toegang tot AliExpress krijgen.

Het bedrijf heeft zijn zinnen gezet op internationale groei. Sinds dit jaar kunnen webwinkels uit vier andere landen dan China producten verkopen via het AliExpress-netwerk, onderdeel van Alibaba. Sinds 2019 hebben Spanje, Italië, Turkije en Rusland toegang tot het platform. Het is de bedoeling dat andere landen later volgen.

Concurrentie met Amazon

Door internationale verkopers toegang te verlenen, wil Alibaba beter kunnen concurreren met het Amerikaanse Amazon, nu de grootste online verkoper ter wereld. Op AliExpress worden producten van Chinese webwinkels verkocht aan consumenten uit ruim 150 landen.

De vice-president van Alibaba Trudy Dai zei tegen de Financial Times dat 2019 het eerste jaar is voor de ‘local to global’-strategie, zoals de webgigant zijn internationale strategie noemt. Het is volgens haar ook altijd de bedoeling geweest dat Alibaba wereldwijd zou gaan opereren.

Op basis van de resultaten met de webwinkel in vier landen wordt de internationale strategie verder ingezet. Het bedrijf wil niet zeggen hoeveel bedrijven uit de vier landen zich al hebben aangemeld, maar geeft aan dat het een goed begin is.

Europees distributiecentrum

Vorig jaar werd bekend dat het Chinese bedrijf zijn positie op de Europese markt wil versterken en van plan is een groot distributiecentrum in het Belgische Luik te openen.