Twinkle | Digital Commerce

5 tips voor tekst op uw website

2017-05-28
180101
  • 5:28

Er zijn veel, heel veel sites op het wereldwijde web. Van multinationals tot lokale eenmanszaken en van spelletjes voor peuters tot het sturen van een telegram naar het hiernamaals (echt waar). Allemaal verschillen ze in meer of mindere mate van elkaar, maar tegelijkertijd hebben ze ook één gemeenschappelijke eigenschap: de site bevat tekst.

Tekst: Thomas Donders

Lengte: 1283 woorden   -   Leestijd: 7 minuten

Dat tekst lezen van een site anders is dan uit een boek of tijdschrift is niets nieuws. Dat pagina’s uit de bedrijfsfolder niet één op één gekopieerd kunnen worden, weten de meeste bedrijven ook nog wel. Maar daar lijkt de kennis op dit gebied op te houden.

Tijdens de vele online usability-onderzoeken die Jungle Minds uitvoert, valt op dat bij het merendeel van de websites nog veel fouten worden gemaakt in tekstopmaak. Twee punten komen vrijwel in iedere test terug.

  1. Gebruikers lezen tekst niet
  2. Gebruikers vinden dat er te veel (onoverzichtelijke) tekst op de pagina staat

Hieronder volgen 5 tips voor de omgang met tekst op uw website, zodat de tekst beter gelezen én de site gebruiksvriendelijker wordt. Deze tips lijken wellicht vanzelfsprekend, maar de praktijk leert dat het zo vaak mis gaat dat een ‘opfriscursus’ zeker de moeite waard is.

1. Gebruik (sub)koppen en bullet points
Online pagina’s worden, in tegenstelling tot boeken en tijdschriften, zelden van boven naar beneden gelezen. In plaats daarvan scannen bezoekers de pagina op zoek naar hetgeen ze proberen te vinden. Hoe sneller de bezoeker hierin slaagt, hoe positiever de gebruikservaring is.

Dikgedrukte (sub)koppen dragen hieraan bij. De tekst wordt duidelijk verdeeld in verschillende onderwerpen en de bezoeker kan snel zien of de tekst onder de (sub)kop relevant voor hem is.

Gebruik van bullet points is een andere manier om overzicht te creëren. De tekst wordt makkelijker te scannen, belangrijke info wordt sneller gevonden en de lezer wordt meer uitgenodigd om de tekst te lezen. Voorafgaande zin kan veel overzichtelijker toch? Precies. Probeer daarom om de informatie op je site zoals onderstaand weer te geven.

Hierdoor wordt:
  • De tekst makkelijker om te scannen
  • De tekst meer uitnodigend om te lezen
  • Belangrijke info worsneller gevonden

2. Gebruik duidelijke, fijn leesbare tekst
Het lijkt een open deur, maar om het lezen van uw tekst aantrekkelijk te maken moet de basis kloppen: de juiste lettergrootte en een mooi lettertype. Te kleine letters die te dicht op elkaar staan nodigen niet uit om een tekst te lezen. Een lettertype dat niet aanspreekt evenmin. Hiervan zijn op het web (helaas) genoeg slechte voorbeelden te vinden. Over dit onderwerp verscheen eerder een interessant artikel van Jungle Minds collega Irene Bruggemann, waarin uitgebreid wordt ingegaan op leesbare lettertypes.

Als auteur is het aan te raden om inzage te hebben in het format waarop tekst die je maakt gepresenteerd wordt. Een prachtig geschreven tekst vormgegeven in een onleesbaar lettertype zou zonde zijn.

3. Zorg voor een rustige omgeving en positioneer de tekst goed
Lezen vereist concentratie. En voor concentratie is een bepaalde mate van rust nodig. Veel sites maken gebruik van opvallende banners en andere call to action (cta) knoppen om bezoekers te verleiden hierop te klikken. Nu zijn deze cta’s vaak noodzakelijk voor een website, maar het is belangrijk om te zorgen dat ze niet te veel afleiden van de tekst.

Plaats daarom geen drukke afleidende features in de buurt van de tekst. Een grote knipperende banner vlakbij een stuk tekst heeft tot gevolg dat:

  • De aandacht in eerste instantie uitgaat naar de cta
  • Wanneer de tekst toch wordt gezien, de cta afleidt tijdens het lezen
Door de tekst goed te positioneren zorgt u ervoor dat de bezoeker de informatie op uw website rustig kan lezen.

4. Laat de gebruiker niet verdwalen in tekst
Soms kan het niet anders en moet er een lang stuk tekst op de website worden geplaatst (een artikel bijvoorbeeld). Ook dan is het prima mogelijk om de gebruiker houvast te bieden en daarmee te zorgen dat de tekst beter wordt gelezen. Belangrijk hierbij is om de gebruiker niet te laten verdwalen in de grote lap tekst.

Online journalistiek platform ‘De Correspondent’ past dit goed toe op zijn website. De artikelen van De Correspondent zijn relatief lang (>1.000 woorden). Om te zorgen dat de gebruiker niet verdwaalt in de stukken, wordt tijdens het lezen bovenin het scherm een ‘voortgangslijn’ weergegeven die aangeeft hoe ver de lezer is in het artikel:

Bovenin het scherm de voortgangsbalk die aangeeft hoe ver de gebruiker is. Bij (1) is de gebruiker aan het begin van het artikel. Bij (2) heeft hij het bijna uitgelezen

Blogsite Medium.com communiceert op een andere manier de lengte van stukken: bij het overzicht van de titels staat aangegeven hoe lang het duurt om het artikel te lezen. Hierdoor weet de bezoeker waar hij aan toe is en zal hij het artikel dat hij aanklikt vaker uitlezen.

Medium.com geeft aan hoeveel tijd het lezen van een artikel kost

Een derde vorm om te voorkomen dat de bezoeker verdwaalt, is het plaatsen van een button waarmee de gebruiker in één klik teruggaat naar de top van de pagin:

Bol.com heeft een zgn. ‘Naar boven’ knop, waarmee de gebruiker met één klik naar de top van de pagina terugkeert

5. Bied tekst pas aan bij interesse gebruiker
Te veel tekst kan een pagina onoverzichtelijk maken. Online is het daarom belangrijk om bepaalde teksten pas aan te bieden na getoonde interesse van de gebruiker.

Vergelijk het met een elektronicawinkel. De bordjes bij de producten geven slechts de naam, categorie en prijs van het product aan. Het is uiteindelijk de verkoper die meer informatie geeft. Maar wanneer gebeurt dat? Pas als de bezoekers duidelijk maakt dat hij geïnteresseerd is in het product.

Online tonen bezoekers hun interesse door te klikken op een link. Wanneer ze dit hebben gedaan zijn ze best bereid om (lange) teksten te lezen. Bied de uitgebreide informatie dus pas aan als de gebruiker heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn. Hierdoor voorkomt u dat uw site onoverzichtelijk wordt door grote stukken tekst, waar de gebruiker misschien niet in geïnteresseerd is.

Bol.com toont eerst alleen de belangrijkste informatie van artikelen (1). Pas na interesse van de gebruiker verschijnt de uitgebreide informatie (2). Klikt de gebruiker op ‘Lees meer’ , dan klapt de gehele tekst uit (3)

Conclusie
Als u tot hier bent gekomen, gaat u dit artikel uitlezen. Waarom? Ten eerste omdat u interesse toonde in dit artikel, en het grootste deel van de tekst pas werd aangeboden nadat u op de link had geklikt en de inleiding had gelezen. Ook was het artikel opgedeeld in duidelijke koppen en werd gecommuniceerd hoe lang het zou duren om het artikel te lezen (5 tips – 1283 woorden – 7 minuten). Ook werd u tijdens het lezen niet afgeleid door drukke banners die dicht op de tekst stonden.

Bij het (re)designen van een website is het aan te raden om bovenstaande tips mee te nemen in het ontwerp. Hierdoor wordt de tekst niet alleen beter gelezen, maar wordt de gebruikservaring ook verbeterd.
 
Thomas Donders is
Researcher & Concept Developer bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het adviesbureau.