Twinkle | Digital Commerce

WhatsApp Business polst betaalfunctie

2019-04-10
1000562
  • 1:20

Facebook-dochter WhatsApp probeert er middels enquêtes bij klanten achter te komen of ze geïnteresseerd zijn in een betaalfunctie in diens WhatsApp Business-applicatie.

Dat blijkt uit screenshots die in handen zijn van Tweakers. Volgens de techsite zou het gaan om een betaalmethode middels een qr-code die aan het WhatsApp-account van het desbetreffende bedrijf wordt gekoppeld. Als de gebruiker een product wil betalen, hoeft hij vervolgens alleen maar de qr-code te scannen om zodoende een betaling te doen aan het bedrijf.

WhatsApp geeft aan een samenwerking te overwegen met een financiële dienstverlener om de betalingen mogelijk te maken. Dit zou alleen gaan tussen bedrijven en klanten die in hetzelfde land wonen. Betalingen worden in eerste instantie opgeslagen als saldo op het desbetreffende account van het bedrijf. Het bedrijf kan vervolgens kiezen om het bedrag over te schrijven naar een bankrekening. De bedrijven betalen een vergoeding voor het gebruik van de betaalfunctie. In de enquête krijgen de bedrijven verschillende opties voorgeschoteld, bijvoorbeeld hoeveel zij bereid zijn te betalen voor de dienst.

API

Via WhatsApp Business kunnen bedrijven rechtstreeks contact houden met hun klanten. Daarnaast kunnen zij hun account uitbreiden met een bedrijfsprofiel, maar ook informatie zoals een routebeschrijving toevoegen. Ook kunnen zij automatische antwoorden voor de chat instellen. Onlangs werd WhatsApp Business nog uitgebreid met een business API. Waardoor gebruikers een breder scala aan automatische berichten naar klanten kunnen sturen, maar ook bestelinformatie of reminders. Een e-commercefunctie had de applicatie echter nog niet. Mogelijk gaat dat dit met de komst van een betaalfunctie veranderen.

Lees ook:
Loont WhatsApp Business de moeite?’ (Twinkle 3 2018)
'WhatsApp Business heeft een API, maar wat nu?' (3 augustus 2018)