Brancheorganisatie Thuiswinkel.org wil met producenten afspraken maken over verpakkingen die beter geschikt zijn voor de e-commercebranche.
Volgens de organisatie zijn de huidige productverpakkingen van de meeste producenten niet geschikt voor de e-commercedistributie, waardoor het aantal beschadigingen toeneemt als dozen niet bij elkaar worden verpakt. ‘Het zou veel winst opleveren wanneer producenten producten in een doos verpakken die sterk genoeg is voor het e-commercekanaal’, stelt de organisatie.
Volgens Thuiswinkel.org zorgt het toenemende marktaandeel van de e-commercebranche ervoor dat er meer integratie plaatsvindt tussen online- en offline kanalen. Een goede verpakking vanuit de leverancier wordt dan ook steeds belangrijker. Daarom gaat Thuiswinkel.org met leden de komende maanden de mogelijkheden onderzoeken om samen te werken met leveranciers. ‘Mogelijk zal dit leiden tot collectieve afspraken voor betere verpakkingen, waarmee het aandeel van verpakkingsmateriaal aanzienlijk kan worden verlaagd.’
Bol.com
Waanneer de huidige verpakkingen worden verstevigd, hoeven er ook geen extra dozen worden gebruikt. Dit is positief voor zowel het milieu als het fulfilmentproces. Thuiswinkel.org refereert daarbij ook aan bol.com, die onlangs aangaf dit jaar 3,5 miljoen bestellingen niet meer zelf in te pakken. ‘Een mooie ontwikkeling’, stelt Thuiswinkel.org. Maar plaatst daarabij wel de kanttekening dat er bij deze ontwikkeling goed gekeken moet worden bij welke artikelen dit mogelijk is. Daarnaast is het van belang om uitgebreid te testen of producten niet beschadigen.
Het is maar net hoe je het uitlegt.
Het probleem zit hem namelijk niet in de verpakking, maar in de manier waarmee er met de spullen omgegaan wordt. Schijnbaar vinden wij het allemaal normaal dat er met spullen wordt gegooid en gedaan. Is natuurlijk totaal niet duurzuum. Tillen is er in de warehouses niet meer bij, schuiven, duwen, trekken en gooien.
Zit trouwens ook verschil in de vervoerders, iets wat je van dpd in 5 stukken terug krijgt, kan door Postnl prima in 1 stuk geleverd worden.
Dat probleem zit niet alleen bij de producenten en de vervoerder. Dat probleem ontstaat in de kern bij de grote online retailers. De door hen gecontracteerde vervoerders moeten door de steeds grotere bulk belangen en daarbij groeiende machtspositie tegen steeds lagere tarieven afleveren en veroorzaakt door dat zogenaamde gratis verzenden en gratis retour om de markt te kunnen beheersen.
Dat gratis moet toch ergens van betaald worden en dat is in de praktijk de externe verkoper op bvb bol en de chauffeurs die de doosjes moeten afleveren bij klanten die veelal niet thuis zijn zonder alternatief.
En dat alles gaat natuurlijk ten kosten van de kwaliteit van service van zowel de verkoper als de vervoerder.
Voor de producenten is er inderdaad ook een inhaalslag te maken voor de online retail. Er zijn zo enorm veel producten die zo verpakt zijn dat het nu net niet in de brievenbus maten van vervoerders past maar met een betere vormgeving, verdeling en sterkere verpakking kan het vaak zo in 1 keer zonder extra doos worden verzonden en dan ook wel binnen de brievenbus maten vallen. Dat scheelt dan heel veel afhaal, retour en schade leed.
Heel veel producten die nu in een klein, net te dik flesje, tube of blister zit kan ook zo ontworpen worden dat deze wel in een brievenbus doosje past. Het vergt natuurlijk de wil en een aanpassing bij ontwerpers en vormgevers. Maar vooral de vraag vanuit de markt en opdrachtgevers gaan die vooruitgang bepalen. Lobby vanuit webwinkel organisaties kan daar zeker in helpen.