Twinkle | Digital Commerce

‘Verpakkingen producenten niet geschikt voor e-commerce’

2019-04-25
1000562
  • 1:06

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org wil met producenten afspraken maken over verpakkingen die beter geschikt zijn voor de e-commercebranche.

Volgens de organisatie zijn de huidige productverpakkingen van de meeste producenten niet geschikt voor de e-commercedistributie, waardoor het aantal beschadigingen toeneemt als dozen niet bij elkaar worden verpakt. ‘Het zou veel winst opleveren wanneer producenten producten in een doos verpakken die sterk genoeg is voor het e-commercekanaal’, stelt de organisatie.

Volgens Thuiswinkel.org zorgt het toenemende marktaandeel van de e-commercebranche ervoor dat er meer integratie plaatsvindt tussen online- en offline kanalen. Een goede verpakking vanuit de leverancier wordt dan ook steeds belangrijker. Daarom gaat Thuiswinkel.org met leden de komende maanden de mogelijkheden onderzoeken om samen te werken met leveranciers. ‘Mogelijk zal dit leiden tot collectieve afspraken voor betere verpakkingen, waarmee het aandeel van verpakkingsmateriaal aanzienlijk kan worden verlaagd.’

Bol.com

Waanneer de huidige verpakkingen worden verstevigd, hoeven er ook geen extra dozen worden gebruikt. Dit is positief voor zowel het milieu als het fulfilmentproces. Thuiswinkel.org refereert daarbij ook aan bol.com, die onlangs aangaf dit jaar 3,5 miljoen bestellingen niet meer zelf in te pakken. ‘Een mooie ontwikkeling’, stelt Thuiswinkel.org. Maar plaatst daarabij wel de kanttekening dat er bij deze ontwikkeling goed gekeken moet worden bij welke artikelen dit mogelijk is. Daarnaast is het van belang om uitgebreid te testen of producten niet beschadigen.