Twinkle | Digital Commerce

'Derde meer online shoppers over de grens'

2019-04-03
1000562
  • 1:12

Het afgelopen jaar is het aantal Nederlandse consumenten dat online diensten of producten over de grens kocht met 32 procent toegenomen. Dit komt neer op vijf miljoen Nederlanders.

Daarmee blijft de populariteit van crossborder shoppen toenemen, zo blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL en dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.

Ook het online besteedde bedrag over de grens is vorig jaar toegenomen, met 15 procent naar 880 miljoen euro. Deze toename is procentueel gezien wel lager dan het aantal Nederlanders dat in het buitenland shopte. Vergeleken met de totale online bestedingen vorig jaar (23,7 miljard euro, volgens de laatste Thuiswinkel Markt Monitor), wordt 3,7 procent bij een buitenlandse webshop gekocht. ´Het gaat hierbij nog steeds om een klein percentage van de totale online bestedingen´, verklaart Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ´Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land. En dat is logisch, want in Nederland beschikken we over een sterke gezonde e-commercesector die haar klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient.´

China

China blijkt nog steeds erg populair onder Nederlandse online shoppers. 31 procent van de crossborder-uitgaven verloopt via webshops uit dat land. Vorig jaar lag dit aandeel, met 30 procent, ongeveer gelijk. Duitsland en Groot-Brittannië zijn ook populair, met een aandeel van respectievelijk 17 en 15 procent.