In 2020 winkelen honderd miljoen consumenten middels ar-toepassingen, zowel online als in een fysieke winkel. Dat stelt onderzoeksbureau Gartner.
Steeds meer retailers zetten in op nieuwe toepassingen met augmented reality en virtual reality. En volgens het onderzoeksbureau kan de impact op de retail aanzienlijk zijn. ‘Retailers kunnen dit gebruiken als uitbreiding van de merkervaring om klanten te betrekken in meeslepende omgevingen en daardoor omzet te genereren’, stelt Hanna Karki, analist bij Gartner.
Ikea Place
Als voorbeeld noemt het bureau de ar-applicatie ‘Place’ van Ikea. Hierin kunnen consumenten meubels van de Zweedse meubelketen in hun kamer plaatsen. Direct kopen kan echter nog niet. Maar volgens Gartner is dit wel een toepassing die als voorbeeld kan worden gezien hoe retailers in de toekomst augmented reality kunnen inzetten om sales te verhogen. Daarnaast, stel het bureau, zijn ar-toepassingen een stimulans voor de klanttevredenheid- en loyaliteit.
Uit een eerder onderzoek van Gartner, vorig jaar, bleek nog dat 46 procent van de retailers van plan was om in te zetten op augmented reality en virtual reality.
Interessant artikel! Ben vooral benieuwd naar de nieuwe AR toepassingen. AR brillen zijn vooralsnog weinig te koop en bieden uiteindelijk denk ik meer potentie dan VR omdat je de 'echte wereld' nog steeds kan waarnemen. bij VR is alles afgesloten natuurlijk. Daarnaast natuurlijk interessant of dit nog uitkomst biedt voor minder grote bedrijven zoals https://www.virtual-store.net/. Denk bijvoorbeeld aan een VR marktplaats / internet waar wel over gesproken wordt.