Twinkle | Digital Commerce

'Nederlanders kochten voor 248 miljoen euro in Chinese webshops'

2018-04-11
1000562
  • 1:42

Nederlandse consumenten die webwinkelen over de grens, doen dat het liefst in Chinese shops: zij hebben een aandeel van maar liefst 30 procent in de crossborder uitgaven, die afgelopen jaar stegen tot 817 miljoen euro. De groei van uitgaven in China zwakte wel iets af.

Nederlanders zijn het afgelopen jaar vaker gaan bestellen in buitenlandse webwinkels: de groei, van 28 procent ten opzichte van 2016, is ook sterker dan de 24 procent die vorig jaar werd gerapporteerd. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Van de 817 miljoen euro die in 2017 naar webwinkels over de grens ging, bestond 59 procent uit productuitgaven, versus 41 procent aan diensten. De bestedingen aan pakketreizen zijn met 67 procent het hardst gestegen; ook kochten consumenten vaker artikelen op het gebied van IT (51 procent groei), food/nearfood/health (44 procent) en home & garden (41 procent).

Frankrijk en Spanje

Naast de populariteit van Chinese e-tailers shoppen consumenten ook graag in Duitsland, gevolgd door Groot-Brittannië. Franse en Spaanse webshops bezitten nog een klein aandeel in de Nederlandse crossborder markt, maar boeken wel een flinke groei van respectievelijk 84 en 46 procent.

De online bestedingen van Nederlandse webshoppers in China namen opnieuw sterker toe dan het mondiale gemiddelde (31 procent versus 28 procent). De groei liep wel behoorlijk terug, van 59 procent in 2016 naar dus 31 procent in 2017. Met name consumentenelektronica, IT, home & garden, telecomproducten en speelgoed uit China zijn in trek bij Nederlandse shoppers.

Einde aan Chinese voorrrangspositie

De komende tijd zal in dat bestedingspatroon een belangrijke internationale wetswijziging op het gebied van verzendtarieven voelbaar worden. Met ingang van 1 januari is het wereldwijde tariefsysteem voor internationale pakketverzending aangepast, waardoor Chinese e-tailers de hogere verzendkosten die hun Europese concurrenten in de maag gesplitst krijgen, niet langer kunnen omzeilen. 'Hiermee komt er een einde aan de jarenlange uitzonderingspositie van China en de btw-ontwijking die daarmee gepaard ging', verwacht Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen.