Twinkle | Digital Commerce

Groei online bestedingen neemt licht af

2019-03-13
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Consumenten hebben het afgelopen jaar voor 23,7 miljard euro online besteed aan producten en diensten. Dat is 10 procent meer dan in 2017. Een jaar geleden was deze groei nog 13 procent.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor over 2018, die door GfK is uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, in samenwerking met PostNL.

Traditiegetrouw deden webwinkels het in het vierde kwartaal goed. Met name door de stijgende populariteit van koopjesdagen als Black Friday en Singles’ Day gaven consumenten in die periode 7,2 miljard euro uit. Een toename van 11 procent ten opzichte van een jaar eerder. Over het hele jaar gezien werden 242 miljoen online aankopen gedaan.

Grotere rol

De categorie Food/Nearfood maakte vorig jaar de hardste groei door. In die categorie stegen de verkopen met 24 procent. Ook de verkopen in de categorieën Pakketreizen (20 procent) en Telecom (18 procent) stegen aanzienlijk. ‘Met de groei in het aantal Nederlandse consumenten die via internet shoppen en het nog altijd stijgende marktaandeel van de online omzet kunnen we stellen dat e-commerce een steeds belangrijkere rol binnen de detailhandel inneemt’, verklaart Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

In 2018 kwam het aandeel Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder die één of meerdere online aankopen deed uit op 96 procent, een stijging van 2 procent. Wat ook opvalt is dat in het laatste kwartaal 35 procent van de online aankopen werden gedaan met de smartphone. Dat is 7 procentpunt hoger dan dezelfde periode een jaar eerder.