Twinkle | Digital Commerce

Retouren verduurzamen

2019-03-07
1000562
  • [opinie]
  • 1:38

‘De retourkwestie in fashion oplossen is niet eenvoudig’, is de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Martijn Veenstra, e-commerce manager van terStal.

Tekst: Martijn Veenstra

Consumenten vinden duurzaamheid van bedrijven steeds belangrijker, maar tegen welke prijs? In de fashion retail kunnen we niet meer om het thema duurzaamheid heen en ook consumenten voeren de druk op. Door hun focus steeds meer te leggen op het kopen van duurzame producten laten zij zien hun steentje bij te willen dragen aan een beter milieu. Ze verlangen van winkeliers duurzaamheid, maar zijn ze ook bereid de hand in eigen boezem te steken? En in hoeverre kunnen retailers participeren?

Met slogans als ‘Jouw slaapkamer is je paskamer’ en ‘Eerst passen en daarna betalen’ hebben retailers hun klanten opgevoed om meerdere maten in één keer te bestellen. Consumenten zijn daaraan gewend geraakt en wat niet past wordt gemakkelijk en gratis geretourneerd. De achteraf betalen-opties maken de nieuwe manier van online winkelen compleet. Hierdoor wordt een van de grootste online issues, kleding moet je eerst zien en voelen voordat je het aanschaft, weggenomen. Maar wat doet dit met het retourpercentage? Retourkosten in rekening brengen is not done geworden, maar staat dit niet in groot contrast met het groeiende belang van duurzaamheid? Is de consument dan toch niet bereid retourkosten te betalen voor een duurzamere wereld? Of is er een andere oplossing?

Het antwoord zou kunnen zitten in het toegankelijker maken van het online ruilen van artikelen. Hierdoor vermindert voor de consument de noodzaak om meerdere maten in één keer te bestellen. Maar liefst 30 procent van alle bestelde artikelen wordt ook weer geretourneerd; dit betekent heel wat CO2 uitstoot en een nadelig effect op het rendement van de webwinkelier. Willen we echt ontwikkeling en beweging in de retourkwestie, dan is het van belang dat alle partijen zichzelf een spiegel voorhouden, om zo verandering mogelijk te maken.

Martijn Veenstra is e-commerce manager van terStal. Hij draagt de pen voor de volgende column over aan Leonie Sta van Uiter, online development coördinator van Rivièra Maison.