Online platforms zoals Booking.com en Amazon hebben te veel macht. Dat stelt een ruime meerderheid (58 procent) van de retailers en hotelondernemers in Nederland.
Dit percentage omvat ondernemers die zowel wel als niet op een handelsplaats actief zijn. Als men kijkt naar ondernemers die hun waar al wel via de platforms verkopen, dan ligt het percentage zelfs nog wat hoger (66 procent).
Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. In het onderzoek worden 540 retailers en hotelondernemers gevraagd naar hun ervaringen met de platforms. Daaruit komt naar voren dat ondernemers die al wel actief zijn op een platform, de hoge advertentiekosten een pijnpunt vinden. Bij ondernemers die niet verkopen via een platform is de winstgevendheid een grote zorg.
Winst
In hetzelfde onderzoek wordt ingegaan op de gevolgen voor de winstgevendheid van retailers en hotelondernemers die actief zijn op een platform. Zo blijkt het aansluiten bij een platform voor hotels over het algemeen positieve gevolgen te hebben voor de winstgevendheid. Bij fashionretailers is dit anders, daar heeft het aansluiten bij een platform bij meer retailers voor een afname (41 procent) dan een toename (36 procent) van de winst geleid. Bij woonwinkels is dit juist weer andersom. 42 procent van deze winkels behaalt meer winst door via een platform te verkopen. Bij 35 procent neemt de winst juist af.
Omzet en leads
Een derde van de deelnemende retailers is actief op een platform. Van de onderzochte hotels is bijna iedereen actief op een handelsplaats. 59 procent van de ondernemers zegt bij een platform aangesloten te zijn om meer omzet te boeken en leads te genereren. Bedrijven die nog niet bij een platform zijn aangesloten doen dit vooral omdat het volgens hen niet bij de uitstraling van het bedrijf past.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Retailers en hotels bezorgd over macht online platforms
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.