Twinkle | Digital Commerce

Verhalen winnen van cijfers

2019-03-21
1000562
  • 2:05

Als je als analist wilt dat er actie op jouw analyses wordt ondernomen, dan zul je vaak data en bijbehorende inzichten moeten presenteren aan stakeholders. Het is daarom essentieel om inzichten en acties in de juiste verhaal- of presentatievorm te gieten. Hierdoor worden de data voor iedereen begrijpelijk.

Mensen houden van goede verhalen. Ze vormen een groot deel van wat ons menselijk maakt. Wij zijn sociale wezens en hebben verhalen altijd gebruikt als een fundamentele manier om met elkaar in contact te komen. Daarnaast zijn verhalen beter te onthouden en kunnen ze mensen beter verleiden.

Hoe vertel je een goed verhaal?

Structuur

Een verhaal geeft structuur aan de boodschap die je wilt overbrengen. Daarbij is het belangrijk om het verhaal toe te spitsen op de luisteraars. Om structuur in je verhaal te creëren kun je de Storytelling Arc van Gustav Freytag gebruiken. Deze begint met de introductie van een verhaal: wat was de analysevraag en wat heb je geanalyseerd? Dit is ook het moment dat je een haakje plaatst, iets interessants of opvallends meldt waar je later op voortbouwt. Daarna laat je één of meerdere inzichten zien die leiden tot het hoofdinzicht, het aha-moment, dat je verhaal concludeert. Na die onthulling is het tijd om de oplossing en vervolgstappen te presenteren.

Visualisatie

Er zijn vijf stappen voor het maken van een goede datavisualisatie:

1.      Identificeer de juiste data.

2.      Kies de juiste visualisatietool.

3.      Pas het beeldgebruik aan de boodschap aan.

4.      Verwijder onnodige ruis.

5.      Focus de aandacht op de belangrijke punten.

Data

De data en de inzichten die daaruit voortvloeien zijn de grondbeginselen voor elk verhaal. Er zijn drie punten die ervoor zorgen dat je de juiste data gebruikt:

•       Accuraat: controleer altijd de kwaliteit van de data en gebruik unsampled data.

•       Waardevol: weet wat de belangrijke KPI’s zijn voordat je begint met analyseren.

•       Uitvoerbaar: het advies en de volgende stappen moeten uitvoerbaar zijn.

Uit de voorgaande uitleg zijn de volgende drie actiepunten te halen voor het vertellen van jouw verhaal:

•       voeg een verhaal aan de data toe om extra uitleg te geven.

•       licht interessante data inzichten uit met visualisaties.

•       zorg ervoor dat de kijker geboeid wordt door datgene wat er wordt verteld.

Analisten en verantwoordelijken voor de digitale data hebben data die je onderneming of organisatie kunnen veranderen, mits je een goed verhaal te vertellen hebt.

Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Daan Bouwmeester, data insights expert bij Online Dialogue, voor het online analyse en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Dit verhaal is gebaseerd op een presentatie van Brent Dykes tijdens de AB Testing Summit. Het volledige artikel is te lezen op https://anali.st/verhalencijfers.