Fietsenwinkel.nl gooit het roer drastisch om. De fietsenverkoper zet in op de groei van de e-bike-markt, past daar zijn winkels op aan, en kiest voor beleving en een nieuw platform.
Het nieuwe platform van Fietsenwinkel.nl lanceert aanstaande maandag en is samen met de ombouw van de filialen onderdeel van de transformatie naar 'full-serviceorganisatie', zo klinkt het. Concreet betekent dit voor de webshop dat consumenten meer hulp krijgen bij de keuze van een fiets, of dat nu middels advies is of de vernieuwde configuratie. Want waar de klant eerst bij de aanschaf van een fiets kon kiezen uit model, maat/lengte, en kleur, is dat bij de nieuwe shop veel uitgebreider. Zo is er meer ruimte voor services en verzekeringen. ‘Wij bewegen van fietsgericht en klanten die op zoek zijn naar de laagste prijs, naar klantgerichte services die het sterk veranderende gebruik van de fiets vereist, waarde toevoegen en een bron zijn voor nieuwe productontwikkeling’, verklaart ceo Davy Louwers van moederbedrijf IBG.
Bezorging
Het configureren van de fiets is bij de nummer 30 van de Twinkle100 belangrijker geworden dan het winkelmandje, verklaart het bedrijf. Maar daar houdt het niet op. Want waar de fietsenshop bezorging eerst nog aan derden overliet, doet het bedrijf dat nu allemaal zelf. ‘Wij bezorgen alle producten met ongeveer dertig eigen bussen bij de klanten thuis’, verklaart een woordvoerder desgevraagd aan Twinkle. ‘Dat geldt ook voor stadfietsen. Met de bezorgdienst heeft Fietsenwinkel.nl de gewenste schaalgrootte om de bezorging ook kosten efficiënt te doen.’
Filialen
Aanleiding voor de herpositionering is de opkomst van de e-bike. Ruim tweederde van de verkochte fietsen beschikt inmiddels over een accu. Volgens het bedrijf heeft de e-bike-klant andere behoeften dan de consument die op zoek is naar een fiets zonder elektromotor. Beleving en services zijn dan ook speerpunten die bij het bijbehorende re-design van de filialen hoort. Het aantal filialen wordt overigens dit jaar uitgebreid van 42 naar 50 in de Benelux en Scandinavië. Deze shops krijgen in de loop van dit jaar een nieuwe uiterlijk, een eigen werkplaats voor fietsreparaties, en informatiezuilen waarop klanten het assortiment kunnen vinden en vergelijken. De komende periode worden wekelijks drie winkels gerestyled, zo klinkt het.
Jelle, voor mijn idee is hier eerder sprake van "alsnog inhaken" op de groei van de e-bikemarkt -wat op zich niet onzinnig is. Van "anticipéren" was zo'n 7, 8 jaar geleden sprake. https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4627121/ebike-e-bike-elektrische-fiets-nederland-kopen-verkoop
Daar heb je een punt Frans. Ik heb het inmiddels aangepast.
Eerlijk gezegd begreep ik niet veel van al die concepten van dit concern... Eerst wel een werkplaats...toen weer niet...winkel bij mij in Rotterdam wad steeds leger...weinig fietsen op voorraad etc... Hoogste tijd voor een ommezwaai.... Mensen willen niet alleen een webshop voor een fiets...maar ook gewoon service.....