Belgische online shoppers spendeerden in het eerste halfjaar 4,9 miljard euro, een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarmee heeft e-commerce een aandeel van 17 procent in de gehele markt.
Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een consumentenonderzoek van de Belgische belangenvereniging voor digitale handel BeCommerce.
Vlaanderen versus Wallonië
Vlamingen zorgen nog altijd voor de meeste omzet in de maanden januari tot en met juni. Met 2,92 miljard euro is de online markt daar groter dan in Wallonië (1,98 miljard euro). E-commerce groeide in het tweede kwartaal in de regio’s met respectievelijk 13 procent en 14 procent. De belangenvereniging noemt geen regiopercentages voor het eerste halfjaar.
Aantal aankopen
In de eerste zes maanden winkelden 7,9 miljoen Belgen in een webwinkel, een stijging van 2 procent. Ook het aantal aankopen steeg met 2 procent tot 42,3 miljoen. 9 procent van de producten werd online gekocht, tegenover 63 procent van de diensten.
Nachtwerk
In België is al lange tijd een discussie gaande rond het toestaan van nachtwerk in webshops. Sinds vorig jaar zou er gewerkt worden aan een akkoord met de vakbonden, maar de versoepeling van de regels rond nachtwerk dreigt nu een ‘lege doos’ te worden, zo zei winkelfederatie Comeos deze week tegen de Tijd.
Nog net niet gezonken
Ook moet minister van Werk Kris Peeters vaart zetten achter de loonkostenverlaging voor de e-commmerce sector, menen ondernemers. De markt zou zich bij onze zuiderburen nu op een kritisch punt bevinden: ‘Het schip maakt al water’.
Ze timmeren daar ook goed aan de weg, al blijft het percentage in Nederland nog aanzienlijk hoger volgens mij.
Dus nog genoeg groeimogelijkheden in Belgie:)