Twinkle | Digital Commerce

Bijna drie op vier iDeal-transacties via mobiel

2019-02-06
1000562
  • 1:09

Zeventig procent van de iDeal-transacties vond in 2018 plaats op de smartphone. Eind 2017 ging het nog om 54,8 procent. Vooral het c2c-verkeer groeide het afgelopen jaar hard.

Dat laat iDeal-eigenaar Currence vandaag weten bij de presentatie van de jaarcijfers. In 2018 betaalden consumenten in totaal 524 miljoen keer via iDeal, een groei van 39 procent ten opzichte van vorig jaar en goed voor een omzet van 43 miljoen euro.

Afgelopen november stond het totaal aantal transacties sinds de lancering van de betaalmethode in 2005 op 2 miljard. IDeal werd in 2018 het vaakst gebruikt tijdens Black Friday, toen kopers via 3,6 miljoen transacties 280 miljoen euro uitgaven.

Digitaal identificeren en overschrijven

Currence wijst tevens naar de snelle groei van de digitale dienst Incassomachtigen, waardoor het aantal papieren acceptgiro's opnieuw sterk is teruggelopen. Ook adopteren steeds meer Nederlanders online identificatiemethode iDin: afgelopen december werd die 322.000 keer gebruikt, terwijl dat nog 72.000 in 2017 bedroeg. 'iDin is het enige inlog- en online identificatiemiddel waarmee je als organisatie in de private sector in één klap 13 miljoen volwassen Nederlanders bereikt', aldus Amos Kater van Currence.

Tikkie

Bij het snel groeiende c2c-verkeer speelden betaalverzoeken via de populaire dienst Tikkie een aanzienlijke rol. Sinds november kunnen gebruikers er ook mee in webwinkels betalen.