Twinkle | Digital Commerce

Tikkie nu ook in webshops

2018-11-22
1179663
  • 2:16

ABN Amro heeft zojuist ‘SuperSnelBetalen' met Tikkie in webshops geïntroduceerd. Afrekenen kan vanaf de productpagina en is (eenmaal geregistreerd) in een paar seconden gepiept volgens de bank.

Tikkie wordt ontwikkeld bovenin het Hirschgebouw in Amsterdam, met het kenmerkende torentje. Hier, boven de Apple Store aan het Leidseplein, praatte de bank de pers vanochtend bij over nieuwe mogelijkheden met Tikkie, waaronder SuperSnelBetalen. Bekend was al dat ABN Amro Tikkie beschikbaar wilde stellen als betaaloptie in webshops. Vandaag is de dag.

Ivol

Ivol, een online warenhuis dat onder andere deurmatten en trapleuningen verkoopt, is een van de eerste aanbieders van SuperSnelBetalen. Ter demonstratie werd daar vanochtend een deurbel afgerekend:

Buckaroo

ABN Amro laat weten dat MyJewellery, de nummer 207 in de laatste Twinkle100, vanaf vandaag Tikkie-betalingen zal faciliteren. Ook online beautyshop John Beerens werd als een van de eerste acceptanten genoemd. ABN Amro is een samenwerking aangegaan met payment service provider Buckaroo om de betaaloptie onder diens klanten onder de aandacht te brengen. ‘Dat is denk ik een hele interessante’, aldus Tikkie-directeur Freek de Steenwinkel vanochtend bij de presentatie.

Plug-ins voor Magento en WooCommerce

Er is een API beschikbaar, webshops die draaien op Magento kunnen een plug-in gebruiken om Tikkie toe te voegen aan hun betaalpallet. Een plug-in voor WooCommerce is aanstaande. ‘Voorlopig blijft het bij deze twee platforms, omdat hier de meeste webshops op draaien die niet zelf bouwen. WordPress? Daar zullen we in een later stadium naar kijken.', aldus De Steenwinkel desgevraagd.

Tikkie-button

Webshoppers krijgen bij aangesloten webwinkels een Tikkie-betaalbutton te zien om ‘supersnel’ af te rekenen.

Wie daar op klikt en zijn mobiele nummer invoert ontvangt naar eigen voorkeur een betaalverzoek via sms, WhatsApp, e-mail of social media. De koper dient bij de eerste transactie persoonlijke informatie in te voeren, waaronder adresgegevens. Is dat eenmaal gebeurd, dan kunnen shoppers vervolgens 'in een paar seconden’ een transactie doen, is de belofte. SuperSnelBetalen wordt dan ook gepresenteerd als een alternatief voor de reguliere checkout, waarin bijvoorbeeld ook nieuwkomer OK voorziet. Daarnaast concurreert Tikkie met Payconiq, het betaalinitiatief waar ABN Amro begin dit jaar uit stapte.

Terugbetaalverzoeken

Tikkie werd medio 2016 geïntroduceerd als een eenvoudige manier om vrienden terug te betalen, bijvoorbeeld na een diner of de aankoop van een gezamenlijk cadeau. Ook niet-klanten van ABN Amro kunnen de app gebruiken om terugbetaalverzoeken te doen, daarnaast hoeven debiteuren de app niet te downloaden om zo’n verzoek in te willigen.

IDeal

Tikkie leunt op iDeal. ‘Dat betekent dat de betaling plaatsvindt op één dag na het afronden van het verzoek. Als de betaler een rekening bij ABN Amro heeft, vindt de betaling wel direct plaats. Zodra een klant jouw Tikkie aftikt, krijg jij direct een melding’, laat de bank ondernemers weten. Wie de betaalmogelijkheid wil aanbieden moet zelf wel een zakelijke rekening hebben bij de bank. Webwinkeliers betalen, afhankelijk van het aantal geslaagde Tikkies per maand, tussen de 15 en 25 cent per transactie.