Twinkle | Digital Commerce

Brillen passen op camera bij Warby Parker

2019-02-06
978550
  • 1:52

Warby Parker heeft een feature toegevoegd aan zijn app voor de nieuwste Apple-telefoons. Gebruikers kunnen zichzelf zien bewegen met een virtueel montuur op de neus.

Warby Parker werd groot met free home try on: de online brillenverkoper stuurt kosteloos een handvol monturen toe, om deze thuis uit te proberen en terug te sturen. Daarnaast hebben bezoekers van Warbyparker.com al jaren de mogelijkheid een foto van zichzelf te uploaden, om daar brillen op te posteren.

Met de nieuwe augmented reality annex gezichtsherkenningstoepassing, kunnen ze ook zien hoe een montuur staat als ze bewegen. Realtime, met hun mobiele telefooncamera, te vergelijken met de Makeup Genius app die L’Oréal Paris jaren geleden al op de markt bracht.

 

Apples Face ID

De nieuwe feature van Warby Parker leunt op Apple’s Face ID technologie en is beschikbaar op de iPhone-modellen X, XR en XS. Ziet een gebruiker een montuur dat hem bevalt, dan kan hij direct een complete bril bestellen. Ook kan hij het montuur toevoegen aan zijn wensenlijst voor de eerder genoemde thuisprobeerservice.

Online pionier in brillen

Het Amerikaanse Warby Parker, opgericht in 2010, geldt als pionier in de online verkoop van brillen op sterkte. Met Ace & Tate startte drie jaar later een soortgelijke aanbieder van Nederlandse bodem. Beide bedrijven voegden vele tientallen fysieke brillenwinkels toe, voor Ace & Tate werd het offline kanaal ook het dominante omzetkanaal.

Charlie Temple

Charlie Temple, opgericht in 2016, doet het anders: zonder winkels. Die zullen er ook niet komen, zegt oprichter Leon Planken in het komende magazine van Twinkle. Hij beschouwt zijn geesteskind als een IT-bedrijf en verwacht veel van toepassingen als Warby Parker nu inzet. Planken voorziet dat het binnen enkele jaren mogelijk wordt om AI-gedreven montuuradvies te combineren met een loepzuivere oogmeting op een smartphone. ‘Als klanten straks niet meer door hoepels heen hoeven te springen om een bril te bestellen, dan is de beer helemaal los.’

GrandVision

Planken verkocht zijn startup vorige week aan Grandvision, wereldmarktleider in de optiekretail en eigenaar van hier bekende ketens als Pearle en Eye Wish. Binnenkort lees je een uitgebreid interview met hem in Twinkle.