Twinkle | Digital Commerce

Virtueel kasten kopen bij Ikea in Haarlem

2019-01-14
36772068
  • 1:22

Ikea heeft een nieuwe showroom geopend in zijn winkel in Haarlem. Dankzij ‘interactieve tools’ kunnen bezoekers onder andere kasten configureren, projecteren en bestellen.

Ikea test het nieuwe winkelconcept in vier van zijn woonwarenhuizen, in Canada, Polen, Frankrijk en Nederland; de vestiging in Haarlem, in handen van Ikea’s grootste franchiser Ingka Group, draait de komende anderhalf jaar mee in de pilot.

Bijzondere winkelervaring

Volgens Ikea Nederland gaat het om ‘een nieuw concept met onder andere interactieve tools, interieuradvies op maat en een extra bijzondere winkelervaring door gebruik van licht, geluid en geur’. De voorbeeldkamers zijn gebaseerd op echte huishoudens in Haarlem en omgeving. Via audioverhalen vertellen de bewoners over hun persoonlijke woonoplossingen. Bezoekers kunnen ook persoonlijk advies inwinnen bij medewerkers op de vloer. En ze kunnen dus interactief aan de slag, bijvoorbeeld een Pax-kast naar hun smaak indelen en op een wand projecteren. ‘Die kunnen ze vervolgens terplekke bestellen, net als alle andere producten’, aldus een Ikea-woordvoerder tegen Twinkle.

Augmented reality

In het voorlaatste nummer van Twinkle (november 2018) vind je een artikel over de samenwerking tussen Ikea en TWNKLS. Dat Nederlandse softwarebedrijf ontwikkelde de Ikea Place applicatie voor het woonwarenhuis. Het is een van de populairste mobiele apps (games buiten beschouwing gelaten) op het gebied van augmented reality; gebruikers kunnen meubels virtueel hun kamer in brengen, om te kijken of Billy en Ivar daar tot hun recht komen. Vorige week haalde Coolblue het nieuws met een soortgelijke toepassing voor televisies.

Twinkle100

Met een Nederlandse omzet van 85 miljoen euro in 2017 bezet Ikea plek 23 in de Twinkle100.