Twinkle | Digital Commerce

Jaaromzet HelloFresh stijgt met 41 procent

2019-01-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

HelloFresh kijkt tevreden terug op 2018; dat bracht zowel 41 procent stijging in omzet als in actieve klanten.

De maaltijdboxbezorger meldt in zijn net verschenen jaarrapport een 'heel succesvol jaar met grote groeipieken' achter de rug te hebben. De groepsomzet komt uit op bijna 1,28 miljard euro, met een EBITDA die tussen de -54 tot -58 miljoen euro ligt; een daling van de zeventig miljoen die HelloFresh het jaar daarvoor in de min eindigde. In 2018 leverde HelloFresh 27,1 miljoen orders uit, goed voor een jaar-op-jaar stijging van 43 procent.

Internationaal versus VS

Op de post 'internationaal' is de Rocket Internet-dochter uit de rode cijfers: de negatieve EBITDA van 2017 - 9,5 miljoen - transformeerde naar 13-15 miljoen in de plus. In de Verenigde Staten is dat echter niet het geval, hoewel het merendeel van de omzet inmiddels daar verdiend wordt: onderaan die balans prijkt een min van 33 tot 35 miljoen euro. Ook de groei blijkt, in tegenstelling tot de afgelopen jaren, op internationaal niveau hoger (51 procent) te liggen dan in de Verenigde Staten (34 procent).

Uitbreiden

In Nederland opende HelloFresh deze zomer een nieuw distributiecentrum in Bleiswijk en ging een permanent partnerschap aan met supermarkt Plus, waardoor de boxen sindsdien standaard in diens fysieke supermarkten liggen. Ondertussen schroefde Rocket Internet onlangs zijn aandelenpakket in de maaltijdboxleverancier terug tot net onder 30 procent.