BookSpot is opgefrist. Met de nieuwe site zijn er ook nieuwe abonneemodellen gekomen: VIP en Premium: ‘Wij willen dé online boekenspecialist worden.’
Dat zegt Jeroen van der Meulen. Hij is hoofd marketing bij BookSpot, de naam waaronder eci een klein jaar geleden verder ging.
Vier jaar eerder, in 2014, beleefde de boekenclub na een faillissement een doorstart onder Novamedia, het bedrijf achter onder andere de Nationale Postcode Loterij. ‘Een van de missies van Novamedia is om het lezen te bevorderen’, aldus Van der Meulen. Ook boekhandel Scheltema en uitgeverij Nieuw Amsterdam behoren tot het Novamedia’s boekentak.
Koopbereidheid
Met eci haalde Novamedia een bleeder in huis. Op de Webwinkel Vakdagen vertelde Van der Meulen dat de omzet van eci sinds de overname terugliep tot iets meer dan 15 miljoen euro in 2017. Het merk eci bleek volgens de marketingman ‘te veel besmet’ voor een zonnige toekomst met een groei- en winstperspectief. ‘We maakten al jaren behoorlijk verlies. Mensen kenden de naam nog wel, maar de koopbereidheid was laag.’
Naamswijziging
Inmiddels is het tij in ieder geval omzettechnisch gekeerd, want het afgelopen jaar was goed voor 17,8 miljoen euro volgens Van der Meulen. Dat is deels te danken aan de op 28 februari 2018 doorgevoerde naamswijziging en de bijbehorende pr-campagne. ‘Frappant is dat mensen van de ene op de andere dag zeiden dat ze de site zoveel beter vonden werken. Terwijl daaraan feitelijk niks was veranderd, op de naam en wat kleuren na.’ De perceptie doet veel, wil Van der Meulen maar zeggen. Door de nodige media-aandacht (onder andere zogenoemde billboarding op televisie) en SEO-technisch opschoonwerk wist Bookspot.nl al snel ongeveer net zoveel bezoekers te trekken als Eci.nl. Bezoekers die echter veel vaker converteerden. De NPS schoot omhoog.
Nieuwe site op Intershop
Recentelijk is de website op de schop gegaan voor een betere winkelbeleving; het nieuwe Bookspot.nl, draaiend op Intershop werd twee weken geleden gelanceerd. De webstek is responsive en biedt de boekverkoper meer mogelijkheden, aldus hoofd winkelbeleving Danielle Vromans tegen Twinkle. ‘We zijn veel sneller geworden, minder statisch, kunnen nu actiematig meer doen. Elke week of twee weken komen er nieuwe features op de site. Standaardisatie heeft plaats gemaakt voor vrijheid, blijheid. Die dynamiek past bij onze ambitie om de specialist te zijn. Denk aan video-interviews, een kids club of aandacht voor debuterende auteurs.’
Nieuwe abonnementen
BookSpot wil het assortiment de komende tijd fors uitbreiden, voornamelijk met Engelstalige titels, en die ruime keuze koppelen aan content en personalisatie: ‘Het juiste boek voor jou, daar gaat het om’, aldus Vromans. We hebben alles erop gericht het voor de koper zo gemakkelijk mogelijk te maken. Om de loyaliteit te bevorderen zijn er twee nieuwe abonnementen in de markt gezet: Premium en VIP. Het eerste abonnement kost 99 cent per maand en belooft ‘korting op alles, behalve boeken’, vat Van der Meulen samen. Voor een VIP-abonnement vraagt BookSpot 7,99 euro. ‘Dat biedt korting op alles, inclusief boeken. Die 7 euro die je meer betaalt gaat in je wallet, dat is dus spaartegoed waarmee je boeken kunt kopen.’
Onder de vaste boekenprijs
Het ‘eci-model’ blijft in stand voor de tachtigduizend bestaande leden (op circa een kwart miljoen klanten). BookSpot is en blijft de enige plek waar boeken (20 procent) onder de vaste Nederlandse boekenprijs te koop zijn, vanaf vier maanden na de eerste publicatie.
De website is zeker prima opgefrist en de merknaam vind ik persoonlijk ook een verbetering. Men is wat dat betreft goed bezig en het bestelproces beschouw ik als een prettige ervaring. Met meer regelmaat dan voorheen zie je het merk terug al is de weg lang om als eerste bij mensen boven te komen als place-to-be. Seo technisch zie ik aan de voorzijde nog wel wat makkelijk te nemen stappen die al genomen hadden moeten zijn/voorheen beter waren. Al enige tijd gebruikt men generieke teksten als description met het kortingverhaal erin verwerkt en dat zie je terug in de ranking van de zoekresultaten op productniveau. Of het is bewust maar het zou mijn keuze niet zijn. Een titel waar men mee op tv adverteert (boek judas Astrid Holleeder)... en dus juist daar een eenvoudiger associatie in de resultaten zou kunnen hebben door mogelijk vaker voorkomende "directe search"... zie ik niet terug in de org. resultaten. Sommige andere titels overigens wel, maar zelden bovenin. Al is het krijgen van goede posities op producten de laatste jaren niet makkelijker geworden. Op algemene termen als "boeken online kopen" lijkt het wel goed te gaan al is het vreemd dat daar de cookietekst of andere gekke varianten als description doorkomen in de Google resultaten...
Het helpt de omzet wel omhoog dat men nauwer met de postcode loterij werkt en als loterij deelnemer bonnen kan winnen. Zelf ook in een jaar al 2x tegoed gewonnen. Als dat aan genoeg mensen uitgekeerd wordt met de gigantische ledenaantallen van de Loterijen, scheelt dat flink op de omzet. Zeker als men een aangename ervaring er aan over houdt. De koopbereidheid/conversie is hierdoor (aanname) natuurlijk ook mee geholpen als men t tegoed kwijt kan.
Beste, Bij eci had je de kwartaalafname, die verplicht was. Is dit bij Bookspot ook nog steeds het geval?
Mvg,