Zooplus, Europa’s grootste online dierenwinkel, boekte afgelopen jaar een omzet van 1.524 miljoen euro. De groei werd aangejaagd door voer van eigen merken.
Dat laat zooplus vandaag weten in een bericht met voorlopige cijfers (pdf). De nummer 26 van de Twinkle100 zag de omzet met 182 miljoen euro toenemen, ofwel 14 procent. Daarmee is de groei in lijn met de verwachtingen.
Private labels
De groei is voor een belangrijk deel te danken aan private labels. Ze tekenen inmiddels voor 16 procent van de food and litter sales, veruit de grootste categorie; de verkoop van voer, kattenbakvulling en aanverwanten heeft inmiddels een aandeel van 86 procent in zooplus’ totale jaaromzet, wat neerkomt op 1.311 miljoen euro. De private labels doen daar dus zo’n 210 miljoen euro van, 29 procent meer dan in 2018.
In een uitgebreid interview met Twinkle vertelt Robert Damen, general manager van zooplus in de lage landen, over de waarde van private labels: ‘Ze waren altijd al interessant vanwege hun time to market en marge, maar ze zijn belangrijker geworden omdat je er zo goed mee kunt inspelen op trends. Denk aan vers en biologisch. Het zijn consumententrends die je ook bij dieren ziet – we spreken ook wel van premiumization en humanization – en die elkaar snel opvolgen.'
'Met private label vullen we niches in food, bijvoorbeeld waar het gaat om intoleranties. Daarnaast vullen we gaten in het non-food assortiment, waarbij je moet denken aan bepaalde basics of kleuren. Dankzij de data weten we precies wat klanten missen.’
Nieuwe klanten
Zooplus is Europa’s grootste pure player in huisdiervoeding en -benodigdheden. Op de hele markt hoeft het bedrijf alleen het eveneens Duitse Fressnapf voor zich te dulden. Afgelopen jaar verwelkomde zooplus 3,1 miljoen nieuwe klanten, aldus het cijferbericht.
Zooplus verwacht te kunnen blijven groeien door een verdere verschuiving van de consumentenbestedingen van offline naar online. Volgens Damen ligt het webaandeel nu tussen de 15 tot 20 procent. ‘Ik verwacht dat het in een periode van vijf tot tien jaar naar een 50/50-verhouding zal gaan.'
Retentie
Klantbehoud krijgt zeker zoveel aandacht van zooplus, dat een retentie van 91 procent communiceert. Het percentage lag in 2018 nog op 95 procent, maar de daling is volgens ceo Cornelius Patt gestopt: ‘Our sharper focus on direct marketing and customer loyalty has enabled us to stabilize the slight decline in our sales retention rate in the second half of 2019.’
Zooplus wil klanten beter gaan bedienen in alle levensfasen van hun dier, met producten maar ook met (verwijzingen naar) dienstverleners als dierenartsen en fokkers en in de toekomst naar bijvoorbeeld asiels, uitlaatservices en trimsalons.
Damen in het januarinummer van Twinkle: ‘We gaan voor de lange termijnrelatie, willen de hele levenscyclus van dieren afdekken, of eigenlijk nog meer; het begint bij de oriëntatie op de aanschaf, we adviseren vervolgens over voeding, eventuele problemen en ziektes, later kunnen we ook rond het levenseinde een rol vervullen.’
Onze platformstrategie? Het platform worden
Het hele interview met Roberto Damen lees je in Twinkle 1-2020.
Maar je moet je niet afvragen hoe want sinds een half jaar ofzo is dat wel ten koste van de service naar de klant gegaan. Lees zo oa maar eens de opmerkingen op Facebook en als er (weer) eens iets fout gaat wordt er geen handreiking naar de klant toe gedaan en zitten ze op hun centen. Kortom, het is best klantonvriendelijk geworden wat dom is want zij zijn het die Zooplus zo groot hebben laten worden en voorheen was het ook echt een klantvriendelijk en betrouwbaar bedrijf.
Koop er al jaren en doe dat on line prima ????.