Twinkle | Digital Commerce

Moet je nog wat met e-mail?

2019-01-21
1024512
  • 1:48

Eén van de stellingen die steeds hardnekkig terugkeren is dat e-mailmarketing veruit over zijn hoogtepunt is/zou zijn. Als ik dit afzet tegen de aandacht die het mailkanaal krijgt in de projecten waar ik bij betrokken ben, lijkt dit soms wel waarheid. Maar mijn gevoel zegt wat anders.

Na een kleine zoektocht naar onderzoeken over e-mailmarketingontwikkelingen, waarbij ik alles van afzenders als MailChimp & co even buiten beschouwing laat, wordt mijn gevoel bevestigd: zowel e-mailgebruik in zijn algemeenheid als e-mailmarketing laten nog groei zien. Er worden elk jaar weer meer mails verstuurd en 99 procent van de mensen checkt dagelijks zijn mail – gemiddeld zelfs twintig keer per dag. Het medium is dus nog alive and kicking.

Hier zit dan gelijk ook een deel van het probleem. Er worden écht veel mails verstuurd, zeker ook met commerciële insteek. De annoyance hierover druipt bij de niet-mailexpert ook door in het professionele gebruik, is mijn voorzichtige aanname. Bijna iedereen vindt dat hij te veel mails ontvangt en wordt daardoor terughoudend in het versturen van mails voor zijn bedrijf.

Door al het gedoe met uitbreiding in opt-ins zie ik bovendien dat het lastiger is geworden voor mensen om zich snel aan te melden voor een nieuwsbrief en dat daardoor ook minder mensen hem ontvangen. Maar is dat nou zo erg? Ik denk het niet. Wat mij betreft is mail nog steeds een erg prettig medium en ik mag graag op een verloren momentje door de folder ‘reclame’ scrollen in mijn gmail. Als ik terugkijk naar de afgelopen maanden, open ik gemiddeld 3 procent van de mails in dat mapje. Het zijn voornamelijk dezelfde afzenders die ik open – maar ook die ik omzeil. Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid mails die Wish weet te sturen en misschien nog wel meer van mijn hersenen die daar structureel geen aandacht aan besteden.

Het is dus moeilijker geworden om mensen op je maillijst te krijgen en ook om voldoende aandacht te krijgen in de mailbox. Dat vraagt volgens mij gewoon om een meer gestructureerde aanpak van je mailstrategie. Ik ben ervan overtuigd dat iedere retailer hier nog serieuze winst kan boeken.